Od czego będzie zależeć w przyszłości wartość mieszkania? Szykuje się prawdziwa rewolucja

Od czasów starożytnych niewiele czynników tak bardzo podbijało wartość nieruchomości jak rozwój transportu w okolicy: budowa dróg, kanałów, kolei, autostrad. Zmienić to mogą pojazdy autonomiczne.

- Branża nieruchomości może być tą, która zmieni się najbardziej z powodu autonomicznym pojazdów - uważa David Silver z platformy e-learningowej Udacity, na której 10 tys. osób chce pogłębiać wiedzę o transporcie przyszłości.

Jego zdaniem biznes mieszkaniowy mógłby dzięki tym pojazdom odejść od najważniejszej dziś zasady rynku mieszkaniowego. Mówi ona o tym, że o wartości nieruchomości decydują głównie trzy czynniki: po pierwsze lokalizacja, po drugie lokalizacja, i po trzecie lokalizacja.

Nie stanie się to oczywiście z dnia na dzień. Najwcześniej kierowców nie będą potrzebować autobusy, taksówki i samochody dostawcze. Autonomiczne samochody w powszechnym użytkowaniu pojawią się być może najwcześniej dopiero za kilkanaście lat.

Co przyniesie przyszłość?

Ric Clark, prezes Brookfield Property Partners, największej na świecie spółki inwestującej w nieruchomości przyznaje, że w tej chwili pozostaje niewiele więcej niż spekulowanie.

Nie znaczy to, że nie planuje, co zrobić z przestrzenią uwolnioną przez samochody, które zaczną niemal nieustająco się poruszać, a nie będą - jak dziś - 95 proc. czasu stać na parkingach.

Brookfield ma w swoim portfolio m.in. 175 centrów handlowych w USA, gdzie najwięcej miejsca zajmują właśnie parkingi. Jeśli pojazdy autonomiczne staną się codziennością, będą mogli tam zbudować na przykład apartamenty.

Likwidując miejsca parkingowe Nowy Jork zyskałby obszar dwa razy większy niż Central Park, a Londyn - pięć razy większy niż Hyde Park.

Wizje całych dzielnic obsługiwanych przez samodzielnie poruszające się pojazdy są już gotowe. Sidewalk Labs, zajmująca się innowacjami spółka należąca do Alphabet zaprojektuje technologiczne osiedle w Toronto. Będzie ono obsługiwane przez pojazdy autonomiczne, pieszy ma być najważniejszym elementem tego miejsca.

***

Katarzyna Drewnowska: Założyłam firmę, żeby wydać książkę Nigelli Lawson [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (32)
Od czego będzie zależeć w przyszłości wartość mieszkania? Szykuje się prawdziwa rewolucja
Zaloguj się
  • ukos

    Oceniono 11 razy 9

    Wartość mieszkania najbardziej będzie zależała od tego, za ile ktoś je zechce kupić.

  • telefonografia

    Oceniono 10 razy 8

    Przeczytawszy nagłówek, pomyślałem, że rząd planuje wprowadzenie ustawy, która będzie odgórnie ustalać, od czego ma zależeć wartość mieszkania.

  • siemaszko1

    Oceniono 5 razy 5

    wartoścmieszkania podbija sąsiedztwo, mieszkanie lub dom w pobliżu komunalnych,, melin ,, jest nic nie warte

  • sthoss

    Oceniono 6 razy 4

    Na moj gust wlasny czy autonomiczny i tak trzeba bedzie do roboty dojechac, i tak beda korki i tak bedzie liczyl sie czas stracony na dojazdy. Wiec zdaje sie niewielki to bedzie mialo wplyw na ceny. Juz predzej zmiana systemu pracy w korporacjach na wirtualna.

  • ezo-mir

    Oceniono 7 razy 3

    Wielokrotnie już pisałem że przyszłością są współdzielone samochody autonomiczne i to przy artykułach które owszem mówiły o autonomiczności, ale nie o współdzieleniu.

    A to właśnie współdzielenie pojazdów autonomicznych sprawi, że zmniejszy się liczba przejazdów, ale zwłaszcza liczba samochodów w miastach.
    Teraz samochód stoi nieużywany przez 22-23 godziny w ciągu doby. Co więcej sporo osób (zwłaszcza w centrach miast) posiada samochód, ale do pracy dojeżdża komunikacją miejską, czy rowerem, samochód zostawiając na weekendowe wyjazdy, czy większe zakupy. Współdzielone samochody autonomiczne będą mogły być wykorzystywane przez cały czas, przez więcej niż jedna osoba/rodzina. Oczywiście, większość ludzi chce się przemieszczać w czasie porannego i popołudniowego szczytu, ale zauważcie ile samochodów także w tych godzinach nadal stoi zaparkowanych.
    Biorąc to pod uwagę można liczyć na ograniczenie liczby samochodów do 1/3 lub nawet 1/4. Teraz samochody w mieście wiozą średnio 1,2 osoby. Samochód autonomiczny będzie w stanie zabrać więcej osób, które jadą z mniej-więcej tego samego miejsca w mniej-więcej tym samym kierunku. Być może w uzasadnionych przypadkach będzie proponowana przesiadka, możliwe że także na (autonomiczny?) autobus / tramwaj / metro. Nadal duże potoki pasażerów będzie racjonalniej przewozić pojazdem który zabiera więcej ludzi na pokład. Biorąc pod uwagę liczbę pasażerów samochodów autonomicznych może być znów zmniejszona do 1/3 lub nawet 1/4 (racjonalne jest by taki samochód był busikiem).
    Wnioski są następujące: wiele parkingów będzie zbędnych, jezdnie nie będą musiały być tak szerokie, przestrzeń będzie mogła być przekazana na budynki, na zieleń, dla pieszych, dla rowerzystów (choć może oni też przesiądą się do samochodów autonomicznych?).
    Mniejsze jezdnie to mniejsze koszty utrzymania i tańsza wymiana nawierzchni (bo powierzchni do wymiany jest mniej). Samochody autonomiczne to także większe bezpieczeństwo.

    Kiedy to się stanie? Helsinki coś podobnego planują wprowadzić już w 2025 roku. Może nie jest to realna data, ale długo na to czekać nie będziemy.

  • anka.pano

    Oceniono 1 raz 1

    Czyli według dziennikarzyn co będzie istotnie wpływać na wartość mieszkania jeśli nie lokalizacja? Bo tytuł krzyczy a odpowiedzi nie znalazłam...

  • kriso135

    Oceniono 3 razy 1

    To teraz rozumiem dlaczego Bufeciara-szmalcowniczka likwiduje miejsca parkingowe w Warszawie. Ona po prostu przygotowuje Warszawę na pojazdy autonomiczne. Taka wizjonerka.

  • lech2011

    Oceniono 1 raz 1

    Nie stanie się to oczywiście z dnia na dzień.

    dopiero wtedy jak globalne ocieplenie będzie równie prawdziwe, a Musk podbije galaktyki pozasłoneczne...

  • Rob roy

    0

    nie rozumiem. czemu artykul nie jest poprostu tlumaczeniem? tylko jakims skrotem artykulu
    czemu nie podajecie zrodla?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX