Autostrada Wielkopolska wpłaciła do budżetu 1,38 mld zł. Rekordowy zwrot w historii

Robert Kędzierski
Ministerstwo Infrastruktury informuje o zwrocie dokonanym przez Autostradę Wielkopolską. Spółka, w której spore udziały ma Kulczyk Holding wpłaciła do Skarbu Państwa 1,38 mld zł.

Autostrada Wielkopolska wpłaciła na konto wskazane przez Ministerstwo Infrastruktury 1,38 mld zł. Tym samym wykonana została zeszłoroczna decyzja Komisji Europejskiej, która uznała że spółka zarządzająca  autostradą A2 na trasie Świecko – Konin otrzymała od państwa zbyt wysokie rekompensaty - informuje Ministerstwo Infrastruktury cytowane przez PAP. 

Unijne władze nakazały zwrot 895 mln zł. Różnica we wpłaconej kwocie wynika z kosztów zastępstwa procesowego, opłaty sądowej i odsetek. 

Przypomnijmy - do 2005 roku samochody ciężarowe musiały płacić i za przejazd autostradą, i za winietę. Potem prawo zmieniono, by zlikwidować podwójne pobieranie opłat. W związku z tym, państwo polskie postanowiło zrekompensować operatorom autostrad utracone przychody.

"Władze polskie oparły się na nieaktualnych danych"

Po kilku latach władze uznały jednak, że przy ustalaniu kwoty rekompensat zawyżono wysokość spodziewanych przychodów Autostrady Wielkopolskiej. Wniosek o odpowiednie dochodzenie polskie władze złożyły w roku 2012. Rekompensata dotyczyła okresu od końca 2005 r. do połowy czerwca 2011.

Szczegółowe dochodzenie Komisji rozpoczęte w czerwcu 2014 r. potwierdziło, że AW SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednakże w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. [...] Różnica między faktycznie wypłaconą kwotą rekompensaty a zaktualizowanym szacunkiem opartym na danych liczbowych z 2004 r. stanowi nieuzasadnioną korzyść gospodarczą AW SA, co narusza unijne zasady pomocy państwa. Wynika to z faktu, że rekompensata faktycznie wypłacona na rzecz AW SA przekraczała bezpośrednie skutki zmiany legislacyjnej i doprowadziła do poprawy spodziewanej sytuacji finansowej spółki. AW SA musi teraz zwrócić państwu polskiemu 895 mln złotych (około 210 mln euro) plus odsetki.

- uzasadniała w zeszłym roku Komisja. 

Czytaj też: Jest decyzja. Będzie przedłużenie autostrady A2. 

Pieniądze wpłacone przez AW powinny trafić na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), który zbiera środki na budowę nowych dróg krajowych - donosi Wyborcza

Od 1 marca podwyżka

Tymczasem opłaty za przejazd A2 między Nowym Tomyślem a Koninem od 1 marca poszły w górę. To nie pierwsza tego typu podwyżka. Kierowcy aut osobowych i motocykli za przejazd całym tym fragmentem płacą 57 zł, czyli o 3 zł więcej niż wcześniej. Wzrosły też opłaty dla pojazdów nienormatywnych. Spółka tłumaczy swoją decyzję koniecznością spłaty zadłużenia zaciągniętego na budowę autostrady. Innymi przyczynami wzrostu cen są planowane inwestycje oraz koszty utrzymania drogi.

Operatorem autostrady A2 jest spółka Autostrada Wielkopolska, w której 42,75 proc. udziałów ma Kulczyk Holding.

 ***

Andrzej K. Koźmiński: Pracodawcy to nie są małe dzieci. To ludzie, którzy powinni dawać sobie radę [NEXT TIME]