Historyczny lot z Australii do Europy. Pierwsze takie połączenie. Ma duże znaczenie biznesowe

Po jednej stronie globu finansowe centrum Europy, po drugiej - stolica bogactwa surowcowego Australii. Linie Qantas uruchomiły bezpośrednie połączenie między Perth a Londynem.To może być początek dużej zmiany w biznesie lotniczym.

Z Australii do Europy w 17 godzin

Boeing 787-9 Dreamliner należący do australijskiego przewoźnika wystartował z Perth w sobotę około 19:00 czasu lokalnego, w Londynie ląduje o 5:00 rano w niedzielę, lot potrwa więc 17 godzin. To pierwsze takie bezpośrednie połączenie między dwoma kontynentami, do tej pory trzeba było się przesiadać w Azji lub na przykład Dubaju.

To obecnie drugi najdłuższy lot na świecie – samolot musi pokonać 14,499 tys. km. Obecnie najdłuższą komercyjną trasę lotniczą – z Doha do Auckland - obsługuje Qatar Airways, ma ona 14,535 km długości. W tym roku zostanie pokonany przez Singapore Airlines, które zamierzają uruchomić bezpośrednie połączenie z Singapuru do Nowego Jorku - 15,348 km w 19 godzin.

Qantas liczy na zyski

Na pokład może wejść 236 pasażerów, o około jedną piątą mniej niż zwykle w samolotach tej wielkości. Dzięki temu maszyna może zabrać mniej paliwa, co pozwala zmniejszyć koszty. Prezes linii Qantas jest pewien, że jego firma będzie zarabiać na tym połączeniu.

Położone w zachodniej Australi Perth to jedno z najbardziej odizolowanych miast na świecie. Ale też jednocześnie stolica regionu, który zapewnia krajowi jego bogactwo – surowce. Wielkie firmy takie jak BHP Billiton i Rio Tinto mają tutaj swoje kopalnie. Z Australii Zachodniej pochodzi ponad jedna trzecia wydobywanej na świecie rudy żelaza. Wydobywa się też tutaj aluminium, nikiel i złoto, a także duże ilości tak zwanych metali ziem rzadkich oraz kamienie szlachetne.

Czytaj też: Ryanair rozwinie nowe tanie linie lotnicze. Razem z Nikim Laudą, legendarnym kierowcą rajdowym

Qantas liczy na to, że z nowego, codziennego bezpośredniego połączenia będą korzystać w dużej części klienci korporacyjni, pracownicy firm i banków, także ci, którzy udają się do innych miejsc w Australii. Cena połączenia bezpośredniego jest wyższa niż tych z przesiadką – o około 20 proc., ale sam lot znacznie wygodniejszy. Loty do Perth mogą też zainteresować turystów, którzy (głównie są to Brytyjczycy i Azjaci) coraz chętniej odwiedzają tę część Australii.

17 godzin podróży bez jet lagu

Przewoźnik chwali się rozwiązaniami, które mają sprawić, że pasażerowie nie będą odczuwać nieprzyjemnych skutków długiego lotu przez kilka stref czasowych, czyli jet lagu. Na przykład ciśnienie w kabinie zostało zmniejszone. Zwyczajowo jest ono takie, jak na wysokości 8 tys. stóp, czyli około 2,4 tys. km. Na tej trasie ma wynosić tyle ile na 6 tys. stóp (1,8 tys. km), czyli być bardziej zbliżone do tego na powierzchni Ziemi. https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-starts-history-making-flight-direct-to-london/

Według cytowanego przez brytyjski „The Telegraph” przedstawiciela Flight Centre, największej firmy turystycznej w Australii, zainteresowanie biletami na tę trasę jest wysokie, spodziewa się on też kolejnych tego typu połączeń w najbliższych latach.

To nie koniec ambicji Qantas

Połączenie z Perth do Londynu to test dla przewoźnika Qantas, który ma znacznie ambitniejsze plany. W 2022 roku chciałby latać z Sydney na wschodzie kontynentu do Londynu i Nowego Jorku. Jak na razie nie ma samolotu, który byłby w stanie pokonać taką trasę z pełnym obciążeniem. Qantas rzucił w ubiegłym roku wyzwanie największym producentom samolotów – Boeingowi i Airbusowi, - by wyprodukowały taką maszynę. Podróż do Nowego Jorku ma trwać około 18 godzin, a do Londynu ponad 20 godzin – i byłby to najdłuższy lot na świecie.

+++

Anna Skórzyńska z firmy Szumisie: Człowiek bardziej żałuje tego, czego nie zrobił, niż tego, co zrobił źle [NEXT TIME]