W grudniu ub.r. Cyfrowy Polsat nabył od Mennicy Polskiej i FIP 11 FIZAN (Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych) pakiet ok. 32 proc. akcji spółki Netia, łącznie za kwotę 638,8 mln zł. Wówczas spółka kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka poinformowała jednak też, że na tym nie koniec zakupów i jej celem jest uzyskanie pakietu większościowego w Netii. W tym celu ogłosiła wezwanie na kolejne około 33 proc. akcji telekomu.
Po tym, gdy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 11 maja wydał stosowną zgodę, nie było już żadnych przeszkód dla przejęcia przez Cyfrowy Polsat kontroli nad Netią.
Do transakcji doszło w czwartek 17 maja. W ramach realizacji odpowiedzi na wezwanie, zawarte zostały transakcje kupna na łączną liczbę 110 702 444 akcji zwykłych Netii, po cenie 5,77 zł za akcję. Tym samym koszt całej operacji to kolejne ok. 638,8 mln zł.
Tym razem jednak Cyfrowy Polsat nabył ok. 34,7 mln akcji. Resztę udziałów w tej transakcji - ok. 76 mln akcji - kupiła spółka Karswell Limited. Tyle, że ona również należy od „imperium” Zygmunta Solorza-Żaka.
Planowane rozliczenie wszystkich zawartych transakcji nastąpi 22 maja 2018 r. Po tej operacji Cyfrowy Polsat będzie miał ok. 43,3 proc. akcji Netii (i taki sam procent głosów na walnym zgromadzeniu), a Karswell Limited ok. 22,7 proc.
Notabene, cena 5,77 zł za akcję - ile zapłacił Cyfrowy Polsat i Karswell Limited - to dużo powyżej obecnej rynkowej ceny za walory Netii. W grudniu tuż przed ogłoszeniem wezwania kosztowały 4,24 zł, potem natychmiast podrożały do ponad 5 zł, teraz kosztują ok. 5,40 zł.
Netia kurs giełdowy źródło: stooq
Cyfrowy Polsat obiecuje, że po przejęciu Netii będzie mógł obniżyć ceny za pakiety usług i uprościć obsługę klienta. Warto pamiętać, że Netia to przede wszystkim internet stacjonarny, którego dotychczas w portfolio Cyfrowego Polsatu brakowało. Przejęcie Netii przez Cyfrowy Polsat pozwoli więc na jeszcze łatwiejsze łączenie usług w pakiety.
Kuszącymi aktywami Netii są też m.in. miejska infrastruktura światłowodowa w 48 największych polskich miastach (Cyfrowy Polsat króluje raczej w mniejszych lokalizacjach), 20 tys. km sieci szkieletowej w całej Polsce (na jej realizację we własnym zakresie Cyfrowy Polsat musiałby przeznaczyć minimum kilka lat i ogromne budżety) czy około milion klientów indywidualnych i 25 tys. klientów biznesowych.
***