BLIK już w banku Pekao. Ma już w zasadzie cały rynek. 'To zamyka pewną epokę'

Bank Pekao udostępnił swoim klientom płatności BLIK. Tym samym z polskiego schematu płatności mogą już korzystać właściwie wszyscy użytkownicy aplikacji bankowych.

Klienci banku Pekao, po aktualizacji aplikacji mobilnej PeoPay, mogą już z niego korzystać - płacić w sklepach internetowych, stacjonarnych oraz wypłacać gotówkę z bankomatów ("Wypłata bez karty").

Co zrobić, aby korzystać z BLIK w Pekao?

Po aktualizacji aplikacji należy wybrać w oknie startowym opcję włączenia nowej formy płatności (domyślnie jest nieaktywna).

BLIK w aplikacji banku Pekao PeoPayBLIK w aplikacji banku Pekao PeoPay .

Następnie należy zaakceptować regulamin usługi i kliknąć "uruchom". Operację należy potwierdzić kodem PIN do aplikacji.

BLIK w aplikacji banku Pekao PeoPayBLIK w aplikacji banku Pekao PeoPay .

Po aktywacji funkcji przycisk wypłać (po prawej strony charakterystycznego koła na ekranie startowym aplikacji PeoPay) zamieni się w "BLIK". 

BLIK w aplikacji banku Pekao PeoPayBLIK w aplikacji banku Pekao PeoPay .

Obecnie klienci Pekao mogą korzystać z BLIKA w internecie, podczas wypłat pieniędzy z bankomatów oraz realizacji płatności bezgotówkowych w tradycyjnych sklepach (w terminalach, które umożliwiają przyjmowanie płatności BLIKIEM, a jest ich obecnie ok. 245 tys.). W III kwartale br. mają zostać wprowadzone kolejne funkcje - możliwość wykonywania przelewów na numer telefonu w oparciu o Express Elixir oraz akceptowanie płatności BLIKIEM w terminalach płatniczych banku Pekao (to poszerzy liczbę terminali akceptujących BLIK z ok. 245 tys. do 290 tys.). 

Gdzie można jeszcze korzystać ze schematu płatniczego BLIK?

Bank Pekao jest jedenastym bankiem udostępniającym BLIKA, a wliczając "marki" bankowe - czternastą instytucją. Pozostałe to: PKO BP (oraz jego internetowe "dziecko", czyli Inteligo), ING Bank Śląski, Bank Millennium, Alior Bank (i dostarczane przez niego T-Mobile Usługi Finansowe), mBank (i Orange Finanse, gdzie mBank też dostarcza produkty bankowe), Bank Zachodni WBK, Getin Bank, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbank i Credit Agricole.

BLIK dla Pekao, Pekao dla BLIKA

Udostępnienie BLIKA w Pekao to nie tylko świetna wiadomość dla klientów drugiego banku w Polsce m.in. pod kątem obsługiwanych klientów indywidualnych (po PKO Banku Polskim). To także, z racji wielkości bazy klientów banku Pekao, przełomowy krok w historii schematu płatniczego BLIK, bo może z niego już korzystać ok. 96 proc. posiadaczy aplikacji mobilnych banków w Polsce (bez Pekao to było ok. 80 proc.). W lutym br., gdy ogłaszano, że Pekao pracuje nad wdrożeniem BLIKA, Polski Standard Płatności (operator BLIKA) chwalił się, że liczba użytkowników tej formy płatności z obecnych 6,1 mln osób może podskoczyć nawet o półtora miliona.

Polacy coraz chętniej używają BLIKA. Obserwujemy to po rosnącej z kwartału na kwartał liczbie zrealizowanych transakcji mobilnych. Udostępnienie BLIKA przez Bank Pekao S.A. zamyka pewną epokę w jego rozwoju, związaną z uzyskiwaniem pełnej powszechności w bankowości mobilnej w Polsce. Obecnie praktycznie wszyscy użytkownicy bankowych aplikacji mobilnych w Polsce mogą korzystać z BLIKA

– mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności.

Warto przypomnieć, że pod "rządami" poprzedniego właściciela, czyli grupy UniCredit, bank Pekao inwestował w konkurencyjny do BLIKA własny model płatności (PeoPay). To wyszło przeciętnie i po zeszłorocznej repolonizacji zdecydowano o współpracy z Polskim Standardem Płatności. Nalegał na to m.in. Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (który „na spółkę” z PZU przejął kontrolę nad bankiem) zwracając przy tym uwagę, że Pekao powinien wspierać rozwój rodzimego (i jednego z najnowocześniejszych na świecie) systemów płatności.

BLIK coraz popularniejszy

W pierwszym kwartale 2018 r. Polacy zrealizowali ponad 14 mln transakcji BLIKIEM.  Najpopularniejszym kanałem pozostają płatności w internecie, których było aż 10,5 mln. 2,6 mln razy Polacy wypłacali przy użyciu BLIKA gotówkę z bankomatów, natychmiastowych przelewów na numer telefonu było 650 tys., a płatności w sklepach stacjonarnych 560 tys. 

W porównaniu do pierwszego kwartału 2017 roku łącznie liczba transakcji w okresie od stycznia do marca wzrosła prawie 2,5-krotnie. Dodatkowo, tylko w minionym kwartale było ich o jedną trzecią więcej niż łącznie w 2015 i 2016 roku

– zauważa Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora
BLIKA.

***

Jakub B. Bączek: Gdy sportowiec zaczyna wygrywać, to później robi to regularnie [NEXT TIME]

Więcej o: