Airbus wyleci z Wielkiej Brytanii? To możliwe z powodu brexitu

Jeśli Wielka Brytania opuści Unię Europejskiej bez umowy handlowej i celnej oraz okresu przejściowego, Airbus rozważy wycofanie się z planów produkcji skrzydeł do nowych samolotów w brytyjskich fabrykach.

Europejski producent samolotów dał do zrozumienia, że taki scenariusz niósłby ze sobą niestabilność, byłby „katastrofalny”, z powodu chaosu zagrażałby produkcji Airbusa na Wyspach. Zdaniem Airbusa „nieuporządkowany” brexit kosztowałby spółkę miliardy dolarów.

W oświadczeniu Airbus napisał, że tego typu rozwój wypadków „zmusiłby Airbusa do ponownego rozważenia inwestycji w Wielkiej Brytanii” oraz poważnie osłabiłby wysiłki Wielkiej Brytanii zmierzające do budowy konkurencyjnego i innowacyjnego przemysłu lotniczego.

Co więcej, spółka podkreśla, że nawet gdyby doszło do opuszczenia Unii Europejskiej na bazie umowy przejściowej, produkcja na Wyspach nie będzie pewna, ponieważ ryzyko nadal będzie znaczne. Produkcja miałaby zostać przeniesiona do innego kraju europejskiego, Chin lub Stanów Zjednoczonych.

- W każdym scenariuszu brexit ma poważne negatywne konsekwencje dla brytyjskiego przemysłu lotniczego, w szczególności dla Airbusa - powiedział Tom Williams, dyrektor operacyjny Airbus Commercial Aircraft.
Negocjacje Brukseli z Londynem trwają i ciągle nie wiadomo, jakim rozwiązaniem się zakończą.

2 mld funtów podatków

Airbus ma siedzibę w Tuluzie we Francji, ale dysponuje sporym zapleczem inżynieryjno-produkcyjnym w Wielkiej Brytanii. Duże centrum produkcyjne w Walii wytwarza skrzydła do wszystkich samolotów cywilnych Airbusa.

Firma informuje, że zatrudnia na Wyspach 14 tysięcy pracowników, a kolejnych 110 tysięcy w szerszym łańcuchu dostaw. Każdego roku do brytyjskiego budżetu wpłaca niemal 2 mld funtów podatków.

Wiadomo, że tego lata władze Airbusa będą podejmowały wiele decyzji inwestycyjnych, które postawią Wielką Brytanię na gorszej pozycji. Powodem są obawy związane z przyszłymi certyfikatami bezpieczeństwa, a także niepewność wynikająca z kontroli granicznych i celnych po brexicie.

Przypomnijmy, nieco ponad tydzień Konfederacja Brytyjskiego Przemysłu przestrzegała, że brexit może skasować całą branżę motoryzacyjną w Wielkiej Brytanii.

+++

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]

Więcej o: