PGNiG kupi skroplony gaz w USA. Jest porozumienie z dwoma amerykańskimi firmami

PGNiG podpisało porozumienia z dwoma producentami skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA - Port Arthur LNG oraz Venture Global LNG - dotyczące długoterminowych kontraktów na zakup tego surowca.

PGNiG odbierać będzie od każdego z amerykańskich partnerów po 2 mln ton LNG rocznie, co po regazyfikacji daje łącznie około 5,5 mld m3 gazu ziemnego.

Dla PGNiG to bardzo ważny krok w rozwoju działalności na rynku skroplonego gazu ziemnego. Po pierwsze, chcemy w ten sposób dywersyfikować strukturę importu LNG do Polski, szczególnie po wygaśnięciu kontraktu jamalskiego w 2022 r.

- powiedział prezes PGNiG Piotr Woźniak.

Dostawy od 2023 roku

PGNiG i firma Port Arthur LNG, spółka zależna Sempra LNG & Midstream, podpisały porozumienie dotyczące warunków dostaw LNG z terminalu Port Arthur.

Porozumienie ustala podstawowe warunki umożliwiające finalizację 20-letniej umowy na zakup do 2 mln ton LNG rocznie (ok. 2,7 mld m3 po regazyfikacji). Dostawy realizowane będą od 2023 roku z terminalu Port Arthur LNG, który powstanie w Jefferson County w Teksasie. Dokumenty zostały podpisane podczas odbywającej się w Waszyngtonie Światowej Konferencji Gazowej

- czytamy w komunikacie.

Prezesy Sempra Energy Joseph A. Householder podkreślił, że projekt Port Arthur jest jednym z trzech głównych przedsięwzięć dotyczących eksportu LNG, jakie Sempra Energy realizuje w Ameryce Północnej, aby zaspokoić popyt na rynkach światowych. "To porozumienie, uwzględniając silną pozycję finansową PGNiG i doświadczenie firmy w dostarczaniu gazu ziemnego klientom, jest istotne dla rozwoju projektu" - dodał.

Terminal Port Arthur ma umożliwić od 2023 roku eksport ok. 11 mln ton LNG rocznie. Realizacja projektu Port Arthur uzależniona jest od uzyskania m.in. zobowiązań od klientów, zgód budowlanych i ostatecznej decyzji biznesowej.

PGNIG podpisało także z firmą Venture Global LNG porozumienie dotyczące dostaw skroplonego gazu ziemnego z terminali Calcasieu Pass LNG i Plaquemines LNG.

Porozumienie ustala podstawowe warunki 20-letniej umowy na zakup 2 mln ton LNG rocznie (ok. 2,7 mld m3 po regazyfikacji). Dostawy będą realizowane z terminali eksportowych Calcasieu Pass i Plaquemines LNG, które powstaną odpowiednio w 2022 i 2023 roku. Oba terminale będą zlokalizowane w Luizjanie nad Zatoką Meksykańską

- czytamy w komunikacie.

Dostawy mogą być przedmiotem dalszego obrotu przez spółkę na międzynarodowych rynkach i będą realizowane w formule free-on-board (FOB).

Uważnie analizujemy możliwości kolejnych producentów w USA co do przyszłego eksportu LNG i planujemy ewentualne kontrakty z dużym wyprzedzeniem. Amerykańscy partnerzy są w stanie zaoferować nam konkurencyjne ceny i elastyczne warunki współpracy. Zdecydowaliśmy się tym razem na dostawy w formule FOB, aby móc swobodnie dysponować surowcem na rynku globalnym

- skomentował wiceprezes ds. handlowych PGNiG Maciej Woźniak.

PGNiG podkreśliło też, że w ramach realizacji celów strategicznych prowadzi rozmowy z wieloma innymi, potencjalnymi producentami i dostawcami LNG.

Dlaczego USA idą na wojnę handlową z całym światem? [W 2 MINUTY]

Więcej o: