Oczywiście rzeczona astronomiczna kwota 40 mld zł to całkiem „dodatkowe” pieniądze, niezależne od sumy 35 mld zł, na którą rząd szacuje koszty budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Innymi słowy, Centralny Port Komunikacyjny razem z konieczną infrastrukturą kolejową gwarantującą dojazd do niej pochłonąłby, według szacunków, 75 mld zł. To blisko 4 proc. rocznego Produktu Krajowego Brutto Polski.
Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, cytowany przez PAP, podał, że ramowy zakres niezbędnych inwestycji kolejowych dotyczy następujących relacji: Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz - Wrocław, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań - Szczecin, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz - Koszalin / Kołobrzeg. Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK - Radom - Rzeszów, CPK - Gdańsk.
Wild przewiduje pozyskanie środków na infrastrukturę kolejową z finansowania unijnego w tej i kolejnej perspektywie.
Według wizji rządu, z każdego dużego miasta w Polsce dojazd koleją na CPK ma zajmować do dwóch godzin. Wyjątkiem ma być Szczecin – tu główną rolę ma odgrywać transport lotniczy. Rozwinięty ma być także transport drogowy - na autostradzie A2 ma powstać trzeci pas, a słyszy się już nawet o możliwym czwartym.
Rząd marzy/planuje, aby Centralny Port Komunikacyjny powstał do końca 2027 r. Obszar inwestycji – ponad 66 km kwadratowych, obejmuje trzy gminy pomiędzy Warszawą a Łodzią: Baranów, Wiskitki i Teresin. CPK ma być zdolny docelowo przyjąć 100 mln pasażerów rocznie, w jego ramach ma powstać też „Airport City” dla kilkudziesięciu tysięcy pracowników portu.
Blisko 83 proc. mieszkańców gminy Baranów, którzy wzięli udział w niedawnym referendum dotyczącym budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, opowiedziało się przeciwko inwestycji. Niemal 94 proc. uznało też warunki rozliczeń zaproponowane przez rząd za nie do przyjęcia. Mikołaj Wild kontrował mówiąc, że na razie nie ma żadnych „warunków rozliczeń zaproponowanych przez rząd”, co do których można było się rzeczowo odnieść. Zgodnie ze specustawą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym podpisaną miesiąc temu przez prezydenta Andrzeja Dudę, grunty pod inwestycję zostaną objęte wywłaszczeniem na rzecz Skarbu Państwa.
***