35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny to dopiero początek. Teraz dochodzi 40 mld zł na pociągi na lotnisko

Mnóstwo osób wątpi, mieszkańcy Baranowa protestują, ale sen rządu o Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwa. Właśnie rządowy pełnomocnik ds. CPK poinformował, że rozbudowa sieci kolejowej pod CPK pochłonie ok. 40 mld zł.

Oczywiście rzeczona astronomiczna kwota 40 mld zł to całkiem „dodatkowe” pieniądze, niezależne od sumy 35 mld zł, na którą rząd szacuje koszty budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Innymi słowy, Centralny Port Komunikacyjny razem z konieczną infrastrukturą kolejową gwarantującą dojazd do niej pochłonąłby, według szacunków, 75 mld zł. To blisko 4 proc. rocznego Produktu Krajowego Brutto Polski. 

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, cytowany przez PAP, podał, że ramowy zakres niezbędnych inwestycji kolejowych dotyczy następujących relacji: Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz - Wrocław, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań - Szczecin, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz - Koszalin / Kołobrzeg. Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK - Radom - Rzeszów, CPK - Gdańsk.

Wild przewiduje pozyskanie środków na infrastrukturę kolejową z finansowania unijnego w tej i kolejnej perspektywie.

Według wizji rządu, z każdego dużego miasta w Polsce dojazd koleją na CPK ma zajmować do dwóch godzin. Wyjątkiem ma być Szczecin – tu główną rolę ma odgrywać transport lotniczy. Rozwinięty ma być także transport drogowy - na autostradzie A2 ma powstać trzeci pas, a słyszy się już nawet o możliwym czwartym.

Ludzie się boją, rząd nie rezygnuje

Rząd marzy/planuje, aby Centralny Port Komunikacyjny powstał do końca 2027 r. Obszar inwestycji – ponad 66 km kwadratowych, obejmuje trzy gminy pomiędzy Warszawą a Łodzią: Baranów, Wiskitki i Teresin. CPK ma być zdolny docelowo przyjąć 100 mln pasażerów rocznie, w jego ramach ma powstać też „Airport City” dla kilkudziesięciu tysięcy pracowników portu.

Blisko 83 proc. mieszkańców gminy Baranów, którzy wzięli udział w niedawnym referendum dotyczącym budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, opowiedziało się przeciwko inwestycji. Niemal 94 proc. uznało też warunki rozliczeń zaproponowane przez rząd  za nie do przyjęcia. Mikołaj Wild kontrował mówiąc, że na razie nie ma żadnych „warunków rozliczeń zaproponowanych przez rząd”, co do których można było się rzeczowo odnieść. Zgodnie ze specustawą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym podpisaną miesiąc temu przez prezydenta Andrzeja Dudę, grunty pod inwestycję zostaną objęte wywłaszczeniem na rzecz Skarbu Państwa.

***

Ewa Błaszczyk: Nie zakładajmy na wstępie, czy będzie sukces czy klapa, tylko zróbmy robotę [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (238)
35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny to dopiero początek. Teraz dochodzi 40 mld zł na pociągi na lotnisko
Zaloguj się
  • ds215

    Oceniono 1 raz 1

    Będzie jak z elektrownią atomową? Miała być oddana do użytku w 1983 r.
    Ale przyjaciele króliczka bioarą mnóstwo kasy za prezesowanie.

  • portowiec73

    Oceniono 2 razy 2

    Nie potrafią zbudować (nie ma nawet projektu) obiecanego promu w Stoczni Szczecińskiej a za lotnisko się biorą. Swoją drogą co oni biorą, że im tak berety czesze?

  • mackowy74

    Oceniono 1 raz 1

    JAK CZYTA SIĘ O TYCH BUJDACH PiSIAKÓW, ILE TO ONI MILIARDÓW CHCĄ WYDAĆ NA TO,NA TAMTO I KIEDY DATUJĄ ODDANIE INWESTYCJI, TO FANTASMAGORIE OKRESU PRLu,TO PRZY TYM BAJKA!!

  • jag63

    Oceniono 2 razy 2

    Uwierzę w te sny o potędze pisich mitomanów, kiedy zobaczę pisemne zapewnienie Brukseli o dofinansowaniu "CPK (pisich) Baranów".

  • grzespelc

    0

    Tą kolej koniecznie trzeba zbudować. Bez lotniska. Tylko w ww. relacjach zamiast CPK - Warszawa.

  • poparzony

    Oceniono 3 razy -1

    Fake Newsy od Łżę Elyty :(
    CPK to nie jest Centralny Przystanek Kolejowy ;) na szczęście.

  • otec1

    Oceniono 2 razy 2

    Jesli do CPK z każdego dużego miasta w Polsce maksymalny dojazd ma wynosi do 2h to obawiam się, że 40 mld to będzie za mało. Chyba nawet 400 mld nie starczy. W większości przypadków mówimy o położeniu całkiem nowych linii dużych prędkości. A koszt nowych torów to nie wszystko, potrzebny jeszcze nowy tabor.

  • hubba-hubba

    Oceniono 2 razy 2

    "Wyjątkiem ma być Szczecin – tu główną rolę ma odgrywać transport lotniczy" - czyli wszyscy Polacy standardowo, codziennie, dojeżdżają pociągiem do CPK maksymalnie za 50 - 100 zł, a szczeciniacy dolatują za co najmniej 300, bo tyle kosztuje bilet lotniczy ze Szczecina do Warszawy, jeżeli nie rezerwuje się go z wielodniowym wyprzedzeniem?

  • marc.pl

    Oceniono 7 razy 5

    Fikcja, czyli jak rząd odbudowuje stocznię. Wicepremier Morawiecki w 2017 roku położył stępkę pod budowę promu, na który nie ma nawet projektu. To, co się stało na pochylni Wulkan w Szczecinie, można porównać do położenia kamienia węgielnego pod budowę domu, na który nie ma jeszcze projektu, nie mówiąc o pozwoleniach. Położenie stępki to był teatr, w którym stocznia mająca zbudować prom musiała do zespawania prostej konstrukcji wziąć podwykonawcę. Szumnie rozpoczęta przez rząd budowa promu w Stoczni Szczecińskiej to fikcja bez dokumentacji i pozwoleń.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX