"UOKIK wszczął postępowanie przeciwko Poczcie Polskiej. Urząd sprawdzi, czy spółka wykorzystuje swoją pozycję, żeby wyeliminować z rynku konkurencyjnych przedsiębiorców. Wątpliwości budzą warunki umów, jakie PP zawiera ze swoimi kontrahentami, którzy świadczą niepowszechne usługi pocztowe" - czytamy w komunikacie.
O jakie punkty konkretnie chodzi? Jak podaje Urząd, kiedy np. kontrahent Poczty (który czasem też jest jej konkurentem i np. korzysta z jej infrastruktury) musi podać informacje handlowe o klientach, dla których realizuje usługę. Według nadzorcy, takie działanie nie wydaje się na tym etapie potrzebne i może przyczynić się do odebrania klientów swoim konkurentom.
Inne zarzut UOKiKu to brak stałego cennika usług i co za tym idzie, indywidualnie prowadzona wycena usługi. - To z kolei może oznaczać, że niezależny przedsiębiorca świadczący usługi pocztowe nie może zaproponować od razu wyceny na usługi pocztowe dla swoich klientów. To może negatywnie wpływać na jego atrakcyjność, jako partnera handlowego - twierdzi nadzorca.
Zgodnie z prawem antymonopolowym, przedsiębiorcom którzy posiadają pozycję dominującą na danym rynku (a taką ma Poczta Polska - red.), nie wolno jej wykorzystywać do ograniczania konkurencji. Sprawdzimy, czy w tym przypadku mamy do czynienia z takim działaniem i próbą wyeliminowania konkurentów. Brak konkurencji oznacza zazwyczaj wyższą cenę i niższą jakość produktów lub usług
- powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany w komunikacie.
Zgodnie z prawem, kara za nadużycie pozycji dominującej może wynieść do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy, ale nie każde postępowanie kończy się sankcją pieniężną.
AKTUALIZACJA: W czwartek późnym wieczorem Poczta Polska ustosunkowała się do zarzutów UOKiK. Oświadczenie publikujemy w całości:
W związku z wszczęciem przez UOKiK postępowania przeciwko Poczcie Polskiej informujemy, że Spółce zależy na pełnym wyjaśnieniu tej sprawy oraz wyjaśnieniu zgłaszanych przez UOKiK wątpliwości. Poczta Polska, jako operator wyznaczony, prowadzi działalność zgodnie z obowiązującym Prawem pocztowym. Spółka realizuje obowiązki operatora wyznaczonego i działa na konkurencyjnym rynku usług pocztowych. Oprócz realizacji misji społecznej Poczta Polska działa jako podmiot komercyjny według standardów biznesowych.