Kioski Ruchu do wzięcia. Właściciel ma tak złą sytuację, że chce się ich pozbyć

Jedna z najbardziej znanych polskich firm balansuje na krawędzi bankructwa. Ruch chce poprawić swoją sytuację sprzedając to, z czym najbardziej jest kojarzony - podaje "Puls Biznesu".

Kiedyś kioski Ruchu były charakterystycznymi elementami polskich miast. W kiosku, oprócz gazet, można było kupić praktycznie wszystko. Po przemianach ustrojowych, pozycja Ruchu z roku na rok słabła.

Kioski na sprzedaż

Teraz jednak dla spółki nadeszły naprawdę ciężkie czasy. Tak ciężkie, że jak podaje "Puls Biznesu", firma zamierza sprzedać swój dział sprzedaży detalicznej. To 1700 kiosków należących do firmy i 500 wynajmowanych, a odpowiadają one za 60 procent przychodów Ruchu.

W celu sprzedaży całości lub części detalicznego interesu stworzono nową spółkę – Ruch Detal S.A.. Celem, jaki spodziewa się dzięki transakcji osiągnąć firma, jest pozyskanie środków na sfinansowanie planów rozwojowych oraz bieżącej działalności.

Czytaj więcej: 108 niewypłacalności w czerwcu. 'Najwyższy poziom we współczesnej historii'

Fatalne wyniki finansowe Ruchu

Ruchu bowiem, od czasu prywatyzacji w 2010 roku ani razu nie osiągnął zysku na działalności podstawowej, a jego przychody były coraz niższe. W ubiegłym roku spadły do 1,34 mld zł z 1,46 mld rok wcześniej. Co więcej, rośnie suma zobowiązań krótkoterminowych.

Kupnem spółki w 2016 roku zainteresowana była Poczta Polska, która za całość (a więc zarówno za hurtowy jak i detaliczny Ruch) oferowała 30 milionów złotych. Biorąc pod uwagę fakt, że od tego czasu Ruch zmalał na rynku, wątpliwe jest, by można było teraz uzyskać lepszą cenę za samą detaliczną część.

W czasach PRL Ruch był monopolistą na rynku kolportażu prasy. Przed prywatyzacją w 1995 roku, spółka kontrolowała 80 procent rynku prasy. W 2010 roku Skarb Państwa sprzedał resztę posiadanych udziałów prywatnemu inwestorowi. Obecnie, od 2017 roku firmę kontroluje (za pośrednictwem spółki Loverose) Igor Chalupec, były prezes PKN Orlen. Prezes Ruchu powiedział "Pulsowi Biznesu", że mimo trudnej sytuacji firma "nie spełnia przesłanek wynikających z prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego".

Ruch od 1918 roku

Polskie Towarzystwo Księgarń Kolejowych Ruch Spółka z o.o., protoplasta dzisiejszego ruchu zostało założone 17 grudnia 1918 roku przez polskich księgarzy Jakuba Mortkowicza i Jana Gebethnera. Po II wojnie światowej zostało znacjonalizowane.

Maciej Panek: Byłem na dnie, gdy otworzyłem firmę posiadającą obecnie 3 tys. samochodów [NEXT TIME]