Chińska firma zbuduje fragment zakopianki. Wybrana oferta Stecol Corporation była najtańsza

GDDKiA podała, że drogę z Rdzawki do Nowego Targu zbuduje firma Stecol Corporation z Chin. Wybrana oferta była najtańsza, w dodatku także poniżej budżetu na tę inwestycję. Państwo zaoszczędzi ponad 165 mln zł.

Chińczycy mają zbudować 16,136 km drogi DK47, która będzie fragmentem popularnej zakopianki. Nowa droga z Rdzawki do Nowego Targu ma być dwujezdniowa, szerokości jezdni 2x3,50m. Powstaną też cztery węzły drogowe i 22 obiekty inżynierskie, jak mosty, wiadukty czy estakady. Budowa ma potrwać 49 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych.

Chińska oferta na budowę drogi najtańsza

Stecol Corporation wycenił realizację inwestycji na 706,244 mln zł. Była to najtańsza z sześciu złożonych ofert. Najdroższą złożył Mostostal Warszawa (1,486 mld zł), pozostałe Budimex (1,102 mld zł), PORR (944 mln zł), konsorcjumToto Contruzioni Generali i Cooperativa Muratori & Cementisti CMC (890,732 mln zł) oraz Intercor (880,1 mln zł). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała na tę budowę 871,403 mln zł, dzięki wyborowi najtańszej oferty zaoszczędzi więc 165,159 mln zł.

Chińskie inwestycje drogowe w naszym kraju nieszczególnie dobrze się kojarzą, więc wysokość oferty Stecol budziła emocje już kilka miesięcy temu, kiedy ją poznano. Minister Infrastruktury mówił wtedy, że oferty będą sprawdzane przez inżynierów, w ramach normalnej procedury.

- Oferty podlegają badaniu, czy przypadkiem nie zaproponowano rażąco niskiej ceny, czy mamy w tych procesach uwzględnione wszystkie te elementy, które są cenotwórcze - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

GDDKiA powstaje, że o wygranej w przetargu zdecydowała suma punktów, a kryterium ceny stanowiło 60 proc.

Szybciej dojedziemy w Tatry

Jak podaje GDDKiA, na drodze z Rdzawki do Nowego Targu średnio na dobę przejeżdża od 14 do 18 tys. pojazdów (dane za 2015 roku). "W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym" – uzasadnia konieczność przebudowy GDDKiA.

Poza tym, trwa też remont pozostałych fragmentówzakopianki, po ich zakończeniu droga z Krakowa do Nowego Targu na całym odcinku będzie dwujezdniowa. Dzięki temu wszyscy wybierający się na Podhale i w Tatry będą mogli tam dojechać szybciej i bezpieczniej.

Morawski: "Teraz rozwijamy się w tempie 5 proc., ale to jest nie do utrzymania. Choćby dlatego, że w Polsce zabraknie pracowników"

Więcej o: