TVP zarobiła na Mundialu 10 mln złotych. "Na poprzednich mistrzostwach straciliśmy po kilkadziesiąt milionów"

Telewizja Polska podsumowała zakończony w minioną niedzielę Mundial. Publiczny nadawca zarobił spore pieniądze, jednak nie tylko na reklamach emitowanych w telewizji.

Jacek Kurski, prezes TVP, podsumował finansową stronę zakończonych w niedzielę mistrzostw świata w piłce nożnej. Publiczny nadawca zarobił na nich 10 mln zł netto. Koszty wyniosły bowiem 67 mln zł, a przychody 77 mln - informuje Telewizja na swoich stronach. 

Jacek Kurski - na poprzednich mistrzostwach straciliśmy

Według Jacka Kurskiego to historyczny wynik, bo na mistrzostwach świata w piłce nożnej w roku 2014 i 2014 TVP "straciła po kilkadziesiąt milionów złotych". Warto podkreślić jednak, że w poprzednich mistrzostwach nie grali Polacy, mogły więc one nie wzbudzać takiego zainteresowania. 

Głównym czynnikiem, który pomógł TVP osiągnąć dodatni wynik była, według Kurskiego, własna wycena stawek za emisję reklam podczas mistrzostw. Dzięki temu, na Mundialu TVP zarobiła dwa razy więcej, niż gdyby stosowała obliczenia Nielsena. Kurski podkreślił, że inne, "pozamundialowe" treści również powinny być wyceniane według wycen TVP. 

Jak wyjaśnia szef telewizji zysk osiągnięto nie tylko dzięki tradycyjnym reklamom emitowanym w telewizji (w kanałach TVP1, TVP2, TVP Sport, TVP 4K). Mistrzostwa można było bowiem oglądać również za pomocą strony sport.tvp.pl, internetowej aplikacji Sport TVP oraz w wydzielonych strefach kibica.

- Zanotowaliśmy wzrost liczby użytkowników o ponad 40 procent we wszystkich serwisach internetowych, nie tylko sportowych, ale i informacyjnych. Znakomitą ilość widowni stanowili nowi użytkownicy. Jesteśmy przekonani, że ci widzowie z nami zostaną – podkreślił Maciej Stanecki, Członek Zarządu TVP. 

Miliony przed telewizorami

Jak podają Wirtualne Media, średnia oglądalność na kanałach "jedynki" i "dwójki" wyniosła 3,15 mln osób. W TVP Sport, mundial oglądało dodatkowe 932 tys. osób, więc sumując te wyniki, średnia daje nieco ponad 4 mln osób. 

87 proc. mieszkańców Polski obejrzało chociaż jedną minutę transmisji. Największą popularnością cieszyły się oczywiście mecze polskiej reprezentacji. Spotkanie z Kolumbią oglądało ok. 13 mln widzów, z Senegalem 11 mln. 

W sumie TVP wyemitowała prawie 900 godzin transmisji Mundialu, z czego ponad 50 procent, były to transmisje live. 64 mecze, wszystkie w antenach otwartych

Sukces w internecie

TVP podkreśla, że mistrzostwa przyciągnęły też internautów. Wszystkie serwisy internetowe odnotowały wzrost o 2,37 mln. Łączny wynik to 8,11 mln użytkowników. W serwisach TVP wygenerowali oni 121 mln odsłon.

Czytaj też: Telewizja Polska zapłaci w tym roku wyższy podatek VAT. O 100 mln zł. 

Transmisja finałowego spotkania Francji z Chorwacją oglądało mniej osób, niż mecze Polaków - według danych TVP było to ok. 11 mln osób, według agencji badawczej Nielsen o 2 mln osób mniej. Pojedynek Polaków z Kolumbią śledziło, według tej samej pracowni, 13 mln polskich kibiców. 

***

Veit Stutz: Zamiast wciąż szukać nowych wyzwań, lepiej dłużej zostać na danym stanowisku i wgryźć się w temat [NEXT TIME]