O tym, że wykonawcą odcinka węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie w województwie warmińsko-mazurskim będzie konsorcjum TRAKCJA PRKI, Mostostal Warszawa, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok, wiadomo było już od jakiegoś czasu. Teraz umowa na budowę tego fragmentu S61 została oficjalnie podpisana. Wartość kontraktu wynosi ok. 685,9 mln zł.
Odcinek Ełk Południe - Wysokie będzie miał ok. 23 km. Planowo kierowcy mają nim pojechać za trzy lata - w III kwartale 2021 r. Inwestycja zakłada także połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o długości ok. 4 km.
Odcinek węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie jest drugim z trzech fragmentów drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, na którego budowę już została podpisana umowa. Dwa tygodnie temu zawarto kontrakt na projekt i budowę ok. 20-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła Wysokie do Raczek. Pozostało podpisanie umowy na odcinek Szczuczyn – Ełk Południe (ok. 23 km). Tu wykonawca jest już wybrany - to konsorcjum firm Porr (jako lider), Porr Bau, UNIBEP.
Co ciekawe, jeszcze kilka dni temu jako wykonawcę tego odcinka GDDKiA podawał firmę Budimex. Spółka jednak zdecydowała się nie podpisywać ostatecznej umowy, wobec czego GDDKiA zwróciła się do konsorcjum z firmą Porr na czele, które przedstawiło ofertę o 27 mln zł wyższą niż Budimex. Nieoficjalnie mówi się, że Budimex wycofał się z budowy odcinka na zaproponowanych warunkach cenowych (ok. 672,5 mln zł), bo przy obecnych realiach rynkowych - rosnące ceny materiałów i presja płacowa, a niechęć inwestorów do odpowiedniej indeksacji cen - byłoby to przedsięwzięcie na granicy opłacalności.
. źródło: GDDKiA
Czytaj też: Sytuacja w budowlance coraz trudniejsza. Wyniki Budimeksu wyglądają niedobrze, akcje lecą w dół
Droga ekspresowa S61, łącząca się w Ostrowi Mazowieckiej z S8, to polski fragment międzynarodowej trasy Via Baltica, która ma docelowo skomunikować nasz kraj z państwami bałtyckimi - a dokładnie Warszawę z Tallinnem w Estonii.
Wliczając odcinek Ełk Południe - Wysokie, na którego projekt i budowę podpisano umowę w czwartek, z 13 zaplanowanych odcinków S61 (łącznie o długości ok. 214 km), tylko na dwa jeszcze nie zostały podpisane umowy. Chodzi o odcinki Łomża Zachód - Kolno (ok. 13 km) oraz wspomniany już Szczuczyn - Ełk Południe (ok. 23 km). Niemniej w obu przypadkach wybrano już wykonawców. Umowy na te dwa odcinki będą opiewać na ok. 1,2 mld zł.
Jeden odcinek S61 (Raczki - obwodnica Suwałk) jest już w użytkowaniu, pozostałych 10 o łącznej długości ok. 165 km i wartości umów ok. 4 mld zł, jest już w realizacji.
Poniżej "stan budowy" wszystkich odcinków S61, za GDDKiA:
1. Podborze – Śniadowo, długość ok. 19,5 km
2. Śniadowo – Łomża Południe, ok. 17 km
3. Łomża Południe – Łomża Zachód, ok. 7,2 km
4. Łomża Zachód – Kolno, ok. 13 km
5. Kolno – Staiski, ok. 16,5 km
6. Stawiski – Szczuczyn, ok. 18 km
7. obwodnica Szczuczyna II jezdnia, ok. 6,6 km
8. Szczuczyn – Ełk Południe, ok. 23 km
9. Ełk Południe - Wysokie, ok. 23 km (wraz z S16 do Ełku)
10. Wysokie – Raczki, ok. 20 km
11. Raczki – obwodnica Suwałk, ok. 13 km
12. Obwodnica Suwałk, ok. 12,8 km
13. Suwałki – Budzisko, ok. 24,2 km
. źródło: GDDKiA
Cała droga S61 ma być gotowa w III kwartale 2021 r., choć większość odcinków powinna być przejezdna już w 2020 r.
W budowie są także brakujące odcinki drogi S8, czyli uzupełnienia Via Baltica od Warszawy (węzeł Powązkowska) do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Mazowiecka to ok. 4 mld zł.
***