GDDKiA podpisała kontrakt na budowę liczącego 17 km fragmentu autostrady A1 od węzła Rząsawa (Częstochowa) do granicy z województwem łódzkim. Kontrakt wart 596,5 mln zł wygrała spółka PolAqua. Jest to tzw. odcinek E autostrady, jeden z pięciu, które pozostały do wybudowania.
Inwestycji nie można zaliczyć do łatwych, bo będzie ona biegła śladem obecnej "Gierkówki". A to oznacza konieczność ograniczenia ruchu do jednego pasa. Budowa nowego odcinka ma zakończyć się w 2022 r.
Zbudowany zostanie węzeł Mykanów (dawniej Kościelec), 16 obiektów inżynierskich (most, cztery wiadukty w ciągu autostrady, cztery wiadukty nad autostradą, trzy duże przejścia dla zwierząt i cztery przejazdy gospodarcze), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowane lub zbudowane od nowa zostaną również sąsiadujące drogi, infrastruktura pieszo-rowerowa.
GDDKiA zapowiada, że między sierpniem a wrześniem podpisze kontrakty na budowę kolejnych czterech odcinków A1. W przypadku trzech odcinków znamy już wykonawców. Do wyłonienia została spółka odpowiedzialna za ostatni z odcinków - wyjaśnia "Dziennik Gazeta Prawna".
Do września podpiszemy kontrakty na wszystkie brakujące odcinki: w sumie to ponad 80 km
- zapewnił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Chodzi o następujące fragmenty drogi:
Czytaj też: Bezrobocie jeszcze nigdy nie było tak niskie. Pracy szuka mniej niż milion osób
Autostrada A1 to jedyna tego typu droga, która przecina całe terytorium Polski. Jest przy tym częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu "Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń". Łączy Trójmiasto z czeską granicą w Gorzyczkach, a pośrednio także z Toruń, Łódź, Katowice.
***