Na tunel łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przeznaczyła ponad 900 milionów złotych. Do przetargu stanęło kilkanaście firm, a jako najkorzystniejszą ofertę w listopadzie 2017 r. wybrano złożoną przez konsorcjum firm Astaldi, która opiewała ona na kwotę 727,1 mln złotych.
Pozostali oferenci mieli 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań od wyboru wykonawcy i z tej możliwości skorzystali. W efekcie umowę podpisano w kwietniu 2017 r.
Zgodnie z ustaleniami i zapowiedziami pierwsze samochody miały przejechać tunelem już w 2021 r., ale ze względu na odwołania było wiadomo, że nieco się przesunie.
Wizualizacja tunelu pod Świną MATERIAŁY UM ŚWINOUJŚCIE
www.gddkia.gov.pl
Pod koniec czerwca potwierdziło się, że Komisja Europejska sfinansuje budowę tunelu.
Czytaj więcej: KE dofinansuje budowę tunelu w Świnoujściu. Miasto chce zakończyć inwestycje do 2022 r.
Wszystko szło zgodnie z planem, brakowało jedynie podpisu wykonawcy na ostatecznej umowie potwierdzającej inwestycję. Podpisu jednak nie będzie, bo w czwartek 2 sierpnia Włosi z Astaldi poinformowali, że nie przystąpią do robót.
Jednym z głównych powodów jest zmiana realiów gospodarczych. Od złożenia przez Astaldi oferty do wbicia pierwszej łopaty upłynąłby okres dwóch lat. W tym czasie na rynku doszło do znaczącej zmiany kosztów materiałów budowlanych oraz pojawiły się poważne problemy z brakiem pracowników. Niedoszły wykonawca szacuje, że w ostatnim czasie cena robót wzrosła o 30 proc., ale nie poszła za nimi "rzeczywista waloryzacja kosztów robót w Polsce".
"Dotychczas Astaldi zapewniało, że chce podpisać umowę, a jedynie prosiło o prolongaty terminów. W pismach z dni 3 lipca i 19 lipca br. włoski koncern zapewniał, że negocjuje z bankami Gwarancję Należytego Wykonania (kwota stanowi 10 proc. wartości kontraktu)" - czytamy w komunikacie miasta. Władze Świnoujścia podkreśliły także, że wpłacone przez Astaldi wadium - 10 mln zł - przechodzi na rzecz miasta.
Tunel w Świnoujściu ma połączyć wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacja odbywa się dzięki przeprawom promowym, których przepustowość jest mocno ograniczona.
Projekt zakłada, że jego całkowita długość wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jedno rurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Na budowę przewidziane było 912 mln złotych w tym 775 mln dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Wobec rezygnacji Astaldi z budowy tunelu, Świnoujście zaprosi do podpisania umowy konsorcjum firm Porr. Złożyło ono drugą najkorzystniejszą ofertę, na kwotę ponad 793 mln zł.
Na wyspie Uznam mieszka 80 procent populacji Świnoujścia. Wyspa nie ma połączenia drogowego z resztą Polski. Jedyne drogowe połączenia ze stałym lądem są po niemieckiej stronie wyspy.
+++