Biedronka odpuszcza walkę z konkurencją? Tak wynika z jej wydatków na reklamę

Od dłuższego czasu reklamowa wojna Biedronki i Lidla przekładała się na miliony w wydatkach na reklamę. Biedronka jednak najwyraźniej odpuszcza walkę na spoty. Lidl też zaczyna oszczędzanie.

W ostatnich miesiącach ciężko było się nie natknąć na reklamę którejś z sieci dyskontowych. Wydatki reklamowe dwóch największych - Biedronki i Lidla - sprawiały, że wydatki na reklamę branży handlowej przebijały te branży farmaceutycznej, uznawanej dotąd za hojną.

W lipcu jednak producenci leków niemal dogonili sieci handlowe - cała branża handlowa na reklamę w mediach tradycyjnych (prasa, radio i telewizja) wydała 231 mln złotych, a farmaceutyczna 227 mln (wg oficjalnych cenników nie uwzględniających rabatów). Obie dominują, obejmując łącznie 68 proc. wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych.

Biedronka hamuje z reklamą

W lipcu największa sieć handlowa działająca w Polsce - Biedronka - znacząco zmniejszyła swój budżet reklamowy. Jeszcze w czerwcu sieć wydała na reklamę 29 milionów złotych i zajmowała pod tym względem trzecią pozycję wśród branży handlowej. W lipcu, jak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, nastąpił jednak drastyczny spadek wydatków na reklamę Biedronki – sieć wydała niecałe 15 milionów złotych, więc jej budżet zmalał praktycznie o połowę. Tym samym Biedronka spadła na piątą pozycję dając się wyprzedzić sieciom elektromarketów – na drugiej pozycji jest Media Expert z budżetem ponad 25 mln zł, na trzecim sieć Euro RTV AGD z około 22 mln zł budżetu, a na czwartym Neonet z wydatkami na reklamę przekraczającymi 15 mln zł.

Liderem wydatków na reklamę w branży handlowej pozostał Lidl. Ale niemiecka sieć także drastycznie ograniczyła swój budżet reklamowy z 55 do 33,5 mln złotych.

Radio dźwignią handlu?

Z danych IMM cytowanych przez "Wiadomości Handlowe" wynika, że większość wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach to wydatki na reklamę telewizyjną. Najmniejszy udział w "reklamowym torcie" ma prasa. Dotyczy to wszystkich analizowanych branż (handlowej, farmaceutycznej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej). Branża handlowa wyróżnia się jednak nietypową strukturą wydatków, gdyż najchętniej inwestuje w spoty radiowe (54 proc. budżetu). Taka struktura wydatków tej branży ma zapewne związek ze sposobem konsumpcji mediów - Polacy, jak wynika z danych serwisu "Wirtualne Media", najchętniej słuchają radia w pracy i w samochodzie. Reklama radiowa dociera więc do potencjalnych klientów wtedy, gdy myślą już o zakupach w drodze do domu.

***

Emilian Kamiński: Żeby nie być frustratem, zacząłem sam organizować sobie życie [NEXT TIME]

Więcej o: