Polska sieć marketów Dino rośnie jak na drożdżach. Przychody większe o jedną trzecią
Grupa Dino w pierwszym półroczu miała 2,7 mld zł przychodów - o 34,2 proc. więcej niż rok temu. Zarobiła przy tym 126,5 mln zł netto, co oznacza wzrost o blisko 64 proc.
Wyniki Dino za pierwsze półrocze 2018 źródło: raport półroczny Grupy Dino
W samym drugim kwartale przychody zwiększyły się o 28 proc. rok do roku, do 1,4 mld zł, a zysk netto o 51 proc., do 70,5 mln zł.
Dino chwali się wzrostem sprzedaży
Dino cieszy się szczególnie z tego, że sprzedaż rośnie nie tylko dlatego, że firma otwiera coraz więcej nowych sklepów, ale także w sklepach, które już działają. Wzrost takiej sprzedaży, określanej skrótem LfL (z ang. like for like – czyli sprzedaż porównywalna) utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie, a dokładnie 14,7 proc. w pierwszym półroczu. Działalność spółki jest też coraz bardziej opłacalna, rośnie jej rentowność. Opisujący to wskaźnik marży EBITDA wynosił na koniec czerwca 8,5 proc.
Dino ma już 849 marketów, od początku roku otworzyła ich 74. Cel na 2020 rok to 1200 sklepów.
- Kontynuujemy szybki rozwój sieci sklepów Dino i pozyskujemy kolejne lokalizacje pod nowe markety. Intensyfikujemy obecność w zachodniej części Polski, ale jesteśmy też coraz mocniej obecni w centrum i północnych regionach kraju. Wkrótce otworzymy nowy magazyn na Dolnym Śląsku, drugim regionie pod względem liczby naszych sklepów. Będziemy otwierać kolejne markety i chcemy w tym roku przekroczyć ubiegłoroczną liczbę otwarć (147) - mówi Szymon Piduch, Prezes Zarządu Dino Polska S.A.
Rynek pracy może być wyzwaniem
Dino sprzyja dobra koniunktura w polskiej gospodarce - malejące bezrobocie, rosnące płace i sprzedaż detaliczna, wzrost PKB przekraczający 5 proc. Ale tak jak wszyscy w branży musi liczyć się z pewnymi ryzykami, które mogą (choć wcale nie muszą) szkodzić jej biznesowi. Wymienia je zresztą w raporcie finansowym.
Wśród tych zagrożeń jest m.in. wymagająca sytuacja na rynku pracy (niskie bezrobocie powoduje, konkurowanie o pracowników i problemy z ich dostępnością) i zmiany w prawie - zakaz handlu w niedzielę, który może sprawić, że szczególnie latem przychody mogą być niższe niż w przypadku, gdyby zakazu nie było.
Spółka Dino zadebiutowała na GPW w 2017 r. Założycielem sieci i jej głównym akcjonariuszem (51 proc. udziałów) jest polski biznesmen Tomasz Biernacki.
-
Brexit. Mastercard zwiększy Brytyjczykom o co najmniej 400 proc. opłaty za transakcję kartą
-
Brexit. Za zakupy w Wielkiej Brytanii zapłacił kilkadziesiąt procent więcej. "Doliczamy cło i VAT"
-
Norweski dziennikarz w dwie godziny kupił w Polsce fałszywy wynik testu na COVID-19. Nie kosztował wiele
-
Zmiany w bonie turystycznym. Prezydent podpisał ustawę. Co się zmienia?
-
Kosztowne porządki w Białym Domu. Pół miliona dol. na sprzątanie. "Nie widzieliśmy czegoś takiego"
- Niedawno obchodziła 300. urodziny, dziś Caffe Florian jest na skraju bankructwa. Przez COVID-19
- Niemcy. W Ulm stanęły kapsuły dla bezdomnych jak z gry Cyberpunk 2077. Mają m.in. panele słoneczne
- Wyszukiwarka Google na smartfony z Androidem i iOS ze sporymi zmianami. Ma być bardziej czytelna
- Niestachów. Ośrodek narciarski wystawiony na sprzedaż. "Nie jesteśmy w stanie przetrwać do kolejnego sezonu"
- Ziemia straciła 28 bilionów ton lodu. Trend zgodny z "najgorszym scenariuszem" klimatologów