PKP Intercity i Alstom, producent superszybkich pociągów, zawarły umowę na wyposażenie wszystkich jeżdżących w Polsce 20 składów pendolino w moduły Wi-Fi. Potwierdzają się tym samym wcześniejsze doniesienia w tej sprawie. Francuska spółka otrzyma ponad 30 mln zł za montaż urządzeń umożliwiających korzystanie z internetu. Instalacja sprzętu ma rozpocząć się już we wrześniu, a zakończyć przed końcem roku.
Kontrakt obejmuje również utrzymanie urządzeń przez okres pięciu lat - informuje agencja ISB News.
- Dążymy do tego, aby polska kolej była bezpieczna, komfortowa i punktualna. Instalacja Wi-Fi w pendolino jest odpowiedzią na potrzeby podróżujących - stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, obecny podczas podpisania kontraktu.
- Będziemy mieli podpisaną umowę, która zakłada ścisłe daty realizacji, by klientom kolei w Polsce zaoferować coś, co jest naturalne w dzisiejszych czasach - dodał
Prezes PKP IC Marek Chraniuk zapewnił, że odbyły się już jazdy próbne z uruchomionymi modułami Wi-Fi. - Pasażer dostanie najlepszy produkt - podkreślił.
Prezes Alstomu w Polsce Lesław Kuzaj cytowany przez Rynek Kolejowy podkreślał, że "wybrane zostały najlepsze urządzenia, pasujące do usługi o charakterze premium". Przyznał jednocześnie, że sygnał internetu będzie zależny od dostępu do sieci GSM na trasie.
Podobna sytuacja dotyczy pociągów Intercity, które udostępniają Wi-Fi. Prędkość internetu i jego dostępność w niektórych obszarach jest mocno ograniczona.
Przedstawiciele PKP IC poinformowali też, że sieć Wi-Fi jest obecnie dostępna w 171 wagonach przewoźnika oraz 40 składach zespolonych (Pesa Dart, Flirt3). PKP IC planuje, że do końca 2018 r. Wi-Fi będzie dostępne w 200 wagonach konwencjonalnych.
Umożliwienie korzystania z internetu korzystającym z pendolino było obiecywane przez lata. Na początku 2017 roku prezes PKP Intercity zapowiadał Wi-Fi w tego typu składach w ciągu kilku miesięcy. Wakacyjny termin szybko okazał się jednak nierealny, bo do głównego problemu, czyli negocjacji z producentem pociągów, firmą Alstom, doszły jeszcze kłopoty z taborem (naprawa pociągów unieruchomionych z powodu wypadku). Potem pojawiały się sygnały, że szansa na grudzień, ale z tego też nic nie wyszło.
Czytaj też: Miało być pendolino, a nie było? Żądaj rekompensaty
Dlaczego ultranowoczesne pociągi od początku nie były wyposażone w Wi-Fi? Pierwsze rozpoczęły kursy w połowie grudnia 2014 r., zakupiono je za kwotę 1,7 mld zł w roku 2011. Od początku specyfikacja pociągów nie przewidywała wyposażenia ich w Wi-Fi. PKP chciało samodzielnie zmodyfikować składy, ale bało się utraty gwarancji. Instalacja urządzeń wymagałaby bowiem ingerencji w poszycie pociągów, a to naruszałoby warunki umowy zawartej z producentem.
***