Firmy nie nadążają za zmianami na rynku pracy. Jedna trzecia nie podejmuje żadnych działań, żeby pozyskać pracowników

Niskie bezrobocie to koszmar pracodawców. W niektórych branżach znalezienie pracowników graniczy z cudem, a braki kadrowe hamują rozwój. Mimo oczywistych trudność aż 35 proc. firm nie podejmuje żadnych działań, żeby stać się atrakcyjniejszym miejscem pracy.

Bezrobocie w lipcu wyniosło 5,9 proc., utrzymując tym samym najniższy poziom od ćwierćwiecza. Dobra sytuacja na rynku pracy oznacza m.in., że firmy, które nie chcą mieć problemów ze skompletowaniem zespołu, muszą zaoferować pracownikom więcej, niż dotychczas. Z badania ManpowerGroup "Niedobór Talentów" wynika jednak, że przychodzi im to z pewną trudnością.

- Firmy wykorzystują wiele sposobów na radzenie sobie z brakiem możliwości znalezienia odpowiednich kandydatów. Co ciekawe, metody używane w innych krajach, ciągle jeszcze nie zostały wdrożone przez firmy nad Wisłą. Jako przykład możemy podać chociażby brak otwartości na stosowanie innych modeli pracy w Polsce, jak telepraca czy praca zdalna - tłumaczy Marek Wróbel, ekspert rynku pracy z ManpowerGroup.

W przypadku trudności kadrowych 36 proc. pracodawców zapewnia pracownikom dodatkowe szkolenia i możliwości rozwoju, natomiast na świecie 54 proc. pracodawców stosuje tego typu rozwiązania.

Blisko jednak trzecia firm (29 proc.) podnosi wynagrodzenie początkowe, a 19 proc. decyduje się na powiększenie pakietu świadczeń dodatkowych, by przyciągnąć do siebie najlepszych kandydatów. Aż 35 proc. firm nie podejmuje żadnych działań, by walczyć z niedoborem talentów i w ciągu ostatnich dwóch lat ta liczba wzrosła niemal dwukrotnie - z 19 proc. w 2016 roku - czytamy w raporcie.

Recepcjonistka już nie musi mieć magistra

Przez lata pracodawcy prześcigali się w piętrzeniu oczekiwań. Wiele ofert nawet na stanowiska niższego szczebla zawierało wymóg posiadania wyższego wykształcenia i bardzo dobrej znajomości języka obcego, choć zagadką pozostawało, do czego pracownik miałby je wykorzystać.

Obecnie z oczekiwaniami nieco przystopowano. W ujęciu globalnym 36 proc. firm obniża wymagania od kandydatów dotyczące ich wykształcenia lub doświadczenia zawodowego lub stosuje nietypowe sposoby rekrutacji, na co decyduje się 33 proc. firm na świecie. W Polsce 7 proc. pracodawców obniża wymagania od kandydatów dotyczące ich wykształcenia lub doświadczenia zawodowego.

Coraz trudniej utrzymać pracowników

Problemy z zatrudnieniem nowych pracowników to jedno, ale wiele firm ma o wiele poważniejszy problem. Odchodzi od nich kadra, z którą współpracowali od lat.

Z raportu "Key Employer Challenges – jak firmy w Polsce budują doświadczenie pracownika?", autorstwa firmy doradczej KPMG wynika, że w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania wzrosło prawie trzykrotnie zjawisko niekontrolowanych odejść pracowników fizycznych/produkcyjnych. W tym roku już blisko 8 na 10 organizacji zgłosiło występowanie tego typu problemu. Co jest uspokajające dla pracodawców – zauważalny jest wyraźny spadek niekontrolowanych odejść wśród specjalistów. W pierwszej edycji badania taki problem dotyczył co trzeciej firmy, w tym roku występowanie tego typu zjawiska zgłosiło ok 20 proc. ankietowanych przedsiębiorstw.

- Niepokojące jest jednak to, że mniejsze firmy mają trudności nie tylko z utrzymaniem, ale i pozyskaniem specjalistów oraz kadry kierowniczej. Optymistyczne jest natomiast to, że istnieją firmy, wprawdzie mniej niż 2 na 10 badanych, dla których zjawisko nieplanowanych odejść pracowników nie jest postrzegane jako problem. Takie przedsiębiorstwa najczęściej podejmują działania związane z  utrzymaniem jakości i  profesjonalizmu kadry kierowniczej w swoich organizacjach - komentuje partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce Jan Karasek.

Utrzymanie pracowników jest priorytetem dla firm zatrudniających do 200 pracowników działających w branżach: nowoczesnych technologii, większych pracodawców w obszarze usług, a także bankowości i usług finansowych, transportu spedycji i logistyki, farmacji i ochrony zdrowia oraz administracji publicznej.

+++

Rafał Agnieszczak: Ktoś, kto zawsze jedzie po bandzie, nie wygra w biznesie [NEXT TIME]

Więcej o: