TCL, właściciel marek takich jak BlackBerry, Alcatel, Thomson, Palm, trzeci producent telewizorów na świecie, uruchamia w Warszawie centrum badawczo-rozwojowe. Będzie w nim pracować przede wszystkim nad sztuczną inteligencją.
Bartosz Biskupski, szef TCL Research Europe, nie kryje entuzjazmu.
W warszawskim centrum będzie pracować ponad 100 specjalistów od Sztucznej Inteligencji, głównie inżynierów i researcherów.
- stwierdził podczas uroczystości otwarcia.
TCL bedzie w tym celu współpracować z wydziałem Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, dlatego dyrektor generalny TCL Research Europe Bartosz Biskupski i dziekan wydziału prof. dr hab. Paweł Strzelecki podpisali list intencyjny, w którym zadeklarowali wymianę doświadczeń ekspertów koncernu i naukowców w pracach nad sztuczną inteligencją oraz w tworzeniu prac naukowych.
Pracujący w stolicy Polski specjaliści będą badać, jak algorytmy AI mogą być wykorzystane do osiągania najlepszej jakości obrazu oraz do dostarczenia najnowocześniejszych funkcjonalności w urządzeniach elektronicznych.
- dodał Biskupski.
dr Bartosz Biskupski to polski naukowiec i dotychczasowy szef działu Sztucznej Inteligencji w Samsungu.
TCL chce też rozwijać własne układy scalone zajmujące się sztuczną inteligencją oraz rozwijać analizę Big Data.
Eksperci będą także pracować nad optymalizacją algorytmów AI, aby mogły one być wykorzystywane bezpośrednio w urządzeniach, a nie w tzw. chmurze. Pozwoli to zwiększyć poczucie prywatności użytkowników - produkty TCL mają też szybciej reagować i w mniejszym stopniu być zależne od dostępności sieci internetowej
- podsumował Biskupski.
Warszawska placówka będzie 27 jednostką badawczą chińskiej firmy, największą poza Krajem Środka. TCL w działach rozwoju i badań zatrudnia ponad 7000 osób. Obecnie firma na badania wydaje poniżej jednego miliarda dolarów rocznie, kilka procent przychodów.
TCL ogłosił, że będzie kładł nacisk na rozwój sztucznej inteligencji podczas zeszłorocznych targów IFA.
Otwarcie centrum rozwoju i badań przez TCL dowodzi, że Polska staje się potentatem w tym zakresie. Swoje działy research and development (R&D) mają w naszym kraju m.in. Amazon, Samsung, Nokia, Fujitsu, Ericsson, czy Intel.
Jak wynika z badania Deloitte "Poland Corporate R&D Report 2016" - polskie firmy, które łącznie przeznaczają na nią 3 proc. swoich dochodów, nie tworzą zbyt wielu Centrów Badawczo-Rozwojowych. Taki status, dzięki któremu łatwiej jest chociażby pozyskać dofinansowanie, posiada w Polsce jedynie 40 podmiotów.
Marka TCL nie jest w Polsce szczególnie popularna, tymczasem chińska firma to trzeci producent telewizorów na świecie. Na polskim rynku co roku sprzedaje się średnio 2,2 mln telewizorów. Dla porównania w Europie co roku sprzedaje się około 37 mln telewizorów, w samych Niemczech – ok. 6,5 mln, we Francji – ok. 4,5 mln odbiorników rocznie. Z roku na rok wybieramy coraz droższe i większe modele - średnia cena wynosi ok. 1900 zł.
Czytaj też: BlackBerry zaprezentował nowy smartfon na targach IFA.
W Polsce TCL jest obecny od 2007 roku, a telewizory na polskim rynku sprzedajemy od 2009 roku. Tutaj mamy zarówno biuro sprzedaży, jak i fabrykę zlokalizowaną w Żyrardowie, która corocznie produkuje kilka milionów telewizorów – zarówno pod marką TCL, jak i pod innymi markami, które są dostępne w sklepach w Polsce i za granicą. Rynek rozwija się szybko, naszym celem jest bycie numerem trzy w jak najkrótszym okresie.
- zapowiada Marek Maciejewski cytowany przez Newseria Biznes.
***