Kawalerki drożeją dwa razy szybciej niż większe mieszkania. To mogła być dobra inwestycja

O ponad 20 proc. wzrosły przez ostatnie trzy lata ceny kawalerek w największych miastach w Polsce - wynika z analizy Domiporta.pl, nieruchomościowego serwisu ogłoszeniowego.

Z analizy ofert, przeprowadzonej przez Domiporta.pl, wynika, że w ostatnich trzech latach w pięciu największych miastach w Polsce - Warszawie, Łodzi, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu, w ciągu ostatnich trzech lat ceny mieszkań 2-pokojowych i większych wzrosły średnio o ok. 10,7-14,9 proc. W tym samym czasie kawalerki podrożały przeciętnie o ponad 20 proc.

// domiporta.pl

Statystyki winduje przede wszystkim Łódź. Tu średnia cena 1 m2 kawalerki od 2015 r. wzrosła z ok. 3,9 tys. zł do blisko 5,7 tys. zł, czyli niemal o połowę. 

.. domiporta.pl

- Inwestycja w kawalerkę to dobry strzał - mówi Bartłomiej Baranowski, analityk rynku nieruchomości z domiporta.pl. Zwraca uwagę, że jeśli np. ktoś w Warszawie przed trzema laty kupił 30-metrową kawalerkę, dziś przy sprzedaży byłby "do przodu" ok. 45 tys. zł.

Najmniej atrakcyjne z inwestycyjnego punktu widzenia okazały się lokale dwu- i trzypokojowe, które w ostatnich trzech latach zdrożały średnio o 12 i 10 proc. Warto przy tym zwrócić uwagę, że pod względem tempa wzrostu cen w drugiej kolejności za kawalerkami plasują się wielkopowierzchniowe apartamenty. Podwyżki tym segmencie podyktowane są rosnącym popytem oraz bardzo ograniczoną podażą tego typu lokali

- komentuje Baranowski.

Ceny mieszkań idą w górę między innymi z powodu rosnących kosztów budów czy dużego zainteresowania ich zakupem (dzięki stosunkowo tanim kredytom, rosnącym pensjom itd.). W przypadku kawalerek koszty budowy dla deweloperów są jeszcze wyższe. - Koszt rozkłada się bowiem na mniejszą powierzchnię, a muszą się w niej znaleźć wszystkie instalacje - tłumaczy Baranowski.

Poza tym, po prostu oferta mieszkań jednopokojowych jest niewielka, a popyt duży. W domiporta.pl tylko niespełna 9 proc. ogłoszeń dotyczy kawalerek, tymczasem szuka ich - zarówno na własne potrzeby, jak i w celach inwestycyjnych - bardzo bardzo dużo osób dysponujących stosunkowo niedużym budżetem.

Tydzień na Gazeta.pl. Tych materiałów nie możesz przegapić! SPRAWDŹ

***

Rafał Agnieszczak: Ktoś, kto zawsze jedzie po bandzie, nie wygra w biznesie [NEXT TIME]

Więcej o: