Nagroda Nobla w dziedzinie ekonomii przyznana. Laureatami William Nordhaus i Paul Romer

Nagroda Nobla w dziedzinie ekonomii została przyznana. Otrzymali ją William Nordhaus i Paul Romer - ogłosiła Królewska Szwedzka Akademia Nauk.

Pierwszy z laureatów to ekonomista z uczelni w Yale. Otrzymał Nobla za "badaniami nad relacjami ekonomii i zmian klimatycznych". Drugiego, ekonomistę Banku Światowego, wyróżniono za "badania wpływu rozwoju technologicznego i innowacji na wzrost gospodarczy".

Nordhaus uznawany jest za specjalistę od ocen wpływu zmian klimatycznych na gospodarkę. Jest pierwszym naukowcem, który stworzył model ilościowy, opisujący zależności między ekonomią i klimatem. Opracowany przez niego model jest obecnie szeroko rozpowszechniony i służy do badania konsekwencji interwencji w ramach polityki klimatycznej.

Nordhaus jako jeden z pierwszych naukowców badał zależności pomiędzy gospodarką a klimatem. Jego analizy pozwalają odpowiednio opodatkować emisję dwutlenku węgla  - tak by zachować balans pomiędzy rozwojem gospodarczym a ochroną klimatu. 

Romer uznawany jest za eksperta od badania wzrostu gospodarczego. 

W przeciwieństwie do nagród: pokojowej, z chemii, fizyki, fizjologii lub medycyny oraz literatury, Alfred Nobel nie ustanowił w swoim testamencie wyróżnienia z ekonomii. Jego fundatorem jest od 1969 roku Bank Szwecji. Dlatego oficjalna nazwa brzmi - Nagroda Banku Szwecji im. Alfreda Nobla.

Laureata wybiera grono złożone z profesorów ekonomii Królewskiej Szwedzkiej Akademii Nauk. Pozostałe Noble są przyznawane od 1901 roku.

Zwycięzcy w dziedzinie nauk ekonomicznych otrzymują - podobnie jak uczeni z innych dziedzin - nagrodę z rąk króla Szwecji na wspólnej uroczystości 10 grudnia, w rocznicę śmierci Alfreda Nobla.

W ubiegłym roku laureatem ekonomicznego Nobla został Amerykanin Richard H. Thaler. Wyróżniono go za wkład w ekonomię behawioralną. Zajmuje się ona badaniem takich zjawisk, jak: ograniczenia naszej racjonalności, preferencje społeczne i problemy z samokontrolą, oraz tym, jak wpływają one na zachowania jednostek w gospodarce. Badania Thalera często są cytowane w publikacjach dotyczących marketingu. Jego spostrzeżenia pomagają rozpoznawać marketingowe sztuczki i ich unikać.

Do tej pory Nagrodę Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych przyznano 49 razy, honorując 79 laureatów.

***

Adam Czerniak: "Rząd nie tylko uszczelnia podatki, ale także je podnosi"

Więcej o: