Zakaz handlu w niedzielę uderzył w Biedronkę. Sieć nadal rośnie, ale wolniej od oczekiwań

Daniel Maikowski
W trzecim kwartale br. sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła o 3,7 procent w stosunku do ubiegłego roku. Wynik mógł być znacznie lepszy, ale - jak przyznaje sama sieć - przeszkodą okazał się zakaz handlu w niedzielę.

Nawet Biedronka nie jest odporna na zawirowania związane z zakazem handlu w niedzielę. Sieć opublikowała właśnie wyniki finansowe. Sprzedaż nadal rośnie, ale widać już pierwsze oznaki spowolnienia. Co prawda sprzedaż (liczona w złotych) wzrosła ogółem o 3,7 procent, co wydaje się być całkiem przyzwoitym wynikiem.

Dla Biedronki zdecydowanie ważniejszym wskaźnikiem jest jednak sprzedaż LFL (like-for-like). LFL porównuje sprzedaż tych samych sklepów dzisiaj i przed rokiem. Oznacza to, że do wyliczeń nie są brane sklepy, które powstały w ciągu ostatniego roku. Ten wskaźnik w trzecim kwartale wzrósł o zaledwie 0,8 proc.

Zdaniem portugalskiej sieci zakaz handlu obniżył wynik LFL nawet o 2 procent. Ze względu na nowe przepisy sklepy Biedronka były w trzecim kwartale zamknięte przez dodatkowe 8 dni, a warto zaznaczyć, że w 2019 roku takich dni będzie więcej.

W nadal nieustabilizowanym kontekście dostosowań do zakazu handlu w niedziele, Biedronka nadal zwiększała udział w rynku i zapewniła sobie zyskowność na poziomie operacyjnym. Osiągnięcia te miały miejsce przy 16 dniach handlu mniej [niż rok wcześniej] oraz przy niższej inflacji cen żywności

- skomentował wyniki prezes spółki Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.

W okresie styczeń-wrzesień br. sprzedaż Biedronki liczona w złotych wzrosła o 6,2 proc. r/r, zaś liczona w euro - o 6,5 proc. r/r do 8,6 mld euro. Biedronka nadal jest najważniejszym źródłem przychodów dla JM (odpowiada za 67,4 proc. sprzedaży).

Nawet 50 sklepów do końca 2018 roku

W obliczu kolejnych wyzwań związanych z zakazem handlu w niedzielę Biedronka ratuje się ucieczką do przodu. Do końca IV kwartału br. Jeronimo Martins planuje otworzyć w Polsce od 40 do 50 nowych sklepów.

Utrzymujemy pozytywne nastawienie w kwestii otoczenia gospodarczego i konsumpcji w Polsce. Biedronka będzie nadal dostosowywać się do zmian w zwyczajach zakupowych związanych z zakazem handlu w niedziele

- czytamy w komunikacie sieci.

Biedronka to największa sieć detaliczna w Polsce - ma 2 850 sklepów.

Więcej o: