Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę północnej obwodnicy Krakowa. Droga ekspresowa S52 o długości 12,5 km zostanie zbudowana przez turecko-polskie konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź. Wartość kontraktu jest spora - wynosi aż 1,4 mld zł.
Północna obwodnica Krakowa to przykład na to, że obecny rząd jest skuteczny i dotrzymuje słowa. Ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z dotychczasowych planów rozwoju infrastruktury drogowej. W ciągu niewiele ponad dwóch lat od decyzji o realizacji obwodnicy dzisiaj już podpisujemy umowę na jej wykonanie
- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk komentując podpisanie umowy.
Na stworzenie dokumentacji, projektu i budowę wykonawcy będą mieli 47 miesięcy. Droga ma być gotowa w 2023 r.
Nowa ekspresówka będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Wjazd będzie możliwy z czterech węzłów: Modlnica (tu dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce i Batowice. Trasa przebiegnie w trzech tunelach (pod rzeką Prądnik długość 870 m, pod wzgórzem w Batowicach, długość 653 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa, długość 98 m).
Nowy odcinek S52 połączy istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa oraz wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Jak zapewnia GDDKiA usprawni to ruch od strony zachodniej w kierunku północnym (z Kielc, Warszawy), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów). Obwodnica przejmie ruch tranzytowy oraz część ruchu miejskiego.
Czytaj też: Rząd wybuduje więcej dróg. Znamy szczegóły. Skąd pieniądze? Morawiecki wyjaśnia
Według prognoz GDDKiA ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę już w roku 2025.
Źródło: GDDKiA