"Łatwy w obsłudze i zrozumiały dla użytkowników." Nowy system poboru opłat za drogi i autostrady

Ministrowie Cyfryzacji i Infrastruktury zapowiedzieli, że w ciągu "dwudziestu kilku miesięcy" w Polsce będzie działał zupełnie nowy system poboru opłat za przejazdy drogami. Ma być łatwiejszy dla użytkowników.

Minister cyfryzacji Marek Zagórski zapowiedział, że nowy system poboru opłat na drogach krajowych powstanie i zostanie wcielony w życie w ciągu "dwudziestu kilku miesięcy". Dziś wspólnie z szefem resortu infrastruktury Andrzejem Adamczykiem przedstawili koncepcję tego systemu i poinformowali, że prace nad nim już się rozpoczęły. Minister Zagórski tłumaczył, że będzie on przede wszystkim nowoczesny, łatwy w obsłudze i zrozumiały dla użytkowników.

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że drugiego listopada strona publiczna przejęła nadzór nad systemem poboru opłat od pojazdów powyżej 3,5 tony poruszających się drogami krajowymi. W jego ocenie nastąpiło to płynnie, o czym świadczy fakt, że do 12 listopada na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło z tego tytułu ponad 36,6 mln złotych. Minister Adamczyk podkreślił, że dzięki przejęciu obecnego systemu możliwe będzie wcielenie w życie nowego.

Zdaniem szefa resortu infrastruktury nowy system poboru opłat będzie wykorzystywany szczególnie do podniesienia bezpieczeństwa na drogach krajowych. Andrzej Adamczyk wyraził nadzieję, że uda się zaproponować koncesjonariuszom, którzy administrują autostradami, system jednolity, nowoczesny i taki, który nie będzie powodował zatorów na punktach poboru opłat.

Dyrektor Instytutu Łączności Jerzy Żurek poinformował, że prace nad systemem będą realizowane w kraju przez jednostki państwowe przy użyciu technologii rekomendowanych przez Komisję Europejską. Dodał, że system będzie wykorzystywał podkład geoinformacyjny, czyli mapy cyfrowe, a także cyberbramownice, a więc obszary definiowane, informujące o tym, gdzie rozpoczyna się i kończy odcinek płatny. Dyrektor Instytutu Łączności powiedział, że w systemie zostanie wykorzystana zaawansowana analityka i monitoring video. System będzie zbieżny ze standardami w Unii Europejskiej.

Czytaj też: Autostrady jednak nie będą darmowe. Państwo zdążyło z umową z operatorem

Drugiego listopada wygasła umowa dotycząca realizacji zamówienia publicznego na stworzenie i wcielenie w życie Krajowego Systemu Poboru Opłat, zawarta osiem lat temu między Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum wykonawców.

Od 3 listopada nowym operatorem Krajowego Systemu Poboru Opłat za przejazd po wyznaczonych odcinkach dróg krajowych aut o dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony jest Generalna Inspekcja Transportu Drogowego. GITD stał się także właścicielem poszczególnych elementów wchodzących w jego skład, w tym Elektronicznego Poboru Opłat viaTOLL.

Więcej o: