- Zawarta dzisiaj umowa to niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka - Nowy Sącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
To pierwszy z trzech etapów inwestycji związanej z budową nowej linii zwanej "Podłęże - Piekiełko" i modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz. Etap I obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Kolejne etapy odnoszą się do modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną .
- Zawarta dzisiaj umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem - powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Kraków - Zakopane w mniej niż dwie godziny
Po zakończeniu inwestycji pasażerowie będą mogli dużo szybciej dojechać z Krakowa do innych głównych miast i regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce), w tym przede wszystkim tych turystycznych. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, według przeprowadzonych w ramach studium analiz realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej jednej godziny.
Projekt nowej trasy kolejowej Ministerstwo Infrastruktury
Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska.
Czytaj więcej: 4,5 mld zł z UE na polską infrastrukturę. Dofinansowanie na 11 projektów, w tym S7
Na ukończenie inwestycji będzie jednak trzeba nieco poczekać. Jak bowiem czytamy w komunikacie, zadanie "Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz - Etap I: prace przygotowawcze" jest realizowane w latach 2018 - 2021. Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27.