To będzie "najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat". Jest umowa

PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii kolejowej łączącej Podłęże koło Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną (znanej jako linia Podłęże - Piekiełko). Koszt opracowania to 180 mln zł.
Zobacz wideo

- Zawarta dzisiaj umowa to niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka - Nowy Sącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

To pierwszy z trzech etapów inwestycji związanej z budową nowej linii zwanej "Podłęże - Piekiełko" i modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz. Etap I obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Kolejne etapy odnoszą się do modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną .

- Zawarta dzisiaj umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem - powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. 

Kraków - Zakopane w mniej niż dwie godziny

Po zakończeniu inwestycji pasażerowie będą mogli dużo szybciej dojechać z Krakowa do innych głównych miast i regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce), w tym przede wszystkim tych turystycznych. Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, według przeprowadzonych w ramach studium analiz realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej jednej godziny. 

Projekt nowej trasy kolejowejProjekt nowej trasy kolejowej Ministerstwo Infrastruktury

Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska.  

Czytaj więcej: 4,5 mld zł z UE na polską infrastrukturę. Dofinansowanie na 11 projektów, w tym S7

Na ukończenie inwestycji będzie jednak trzeba nieco poczekać. Jak bowiem czytamy w komunikacie, zadanie "Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz - Etap I: prace przygotowawcze" jest realizowane w latach 2018 - 2021. Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27.