Volkswagen ostrzega: Ceny aut pójdą w górę. Zwłaszcza tych najtańszych

Volkswagen ostrzega, że "w średnim terminie" mocno wzrosną ceny aut. Podrożeć mają przede wszystkim najtańsze samochody. Wśród powodów Volkswagen wymienia zaostrzone limity emisji CO2 i niestabilną sytuację geopolityczną.
Zobacz wideo

Niemiecki producent zwraca uwagę na rosnące koszty związane z wyższymi cenami materiałów. Także rozwój technologii elektrycznej w przemyśle motoryzacyjnym to trudna i póki co kosztowana inwestycja dla Volkswagena.

Wyzwania i ograniczenia

W 2018 r. koncern sprzedał raptem 100 tys. aut hybrydowych. Samochody elektryczne nadal stanowią ułamek rynku (w przypadku VW 1 proc. całej produkcji aut firmy), a koszty ich produkcji zwracają się powoli. Poza tym, w większości krajów infrastruktura związana z ładowaniem aut elektrycznych nadal jest skromna.

Szef działu sprzedaży Volkswagena Christian Dahlheim, zwraca ponadto uwagę na trudną sytuację na arenie międzynarodowej. Tu warto podkreślić napiętą relację między USA a Chinami, największym rynkiem motoryzacyjnym świata. Analitycy starają się też prognozować ewentualne skutki gospodarcze wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE, do którego ma nastąpić z końcem marca.

Wyzwania, przed jakimi stajemy, nie zmniejszą się biorąc pod uwagę niestabilną sytuację geopolityczną

– podkreślił Dahlheim cytowany przez agencję Bloomberg.

Także zaostrzenie limitów emisji dwutlenku węgla miało swój wpływ na politykę Volkswagena, który w 2015 r. był głównym bohaterem afery spalinowej. Od 2018 r. niemieckie miasta mogą nie wpuszczać pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Kilka aglomeracji już skorzystało z nowego prawa w celu poprawy jakości powietrza. Nowa przewodnicząca CDU – Annegret Kramp-Karrenbauer – chce jednak wpłynąć na zmianę zakazów. Wskazuje na duży udział przemysłu samochodowego w niemieckim rynku pracy. Aktualne przepisy mówią o ostatecznym obniżeniu emisji CO2 w nowych samochodach osobowych o 37,5 proc. do 2030 r.

Niemcy nadal liderem

Mimo trudności i wyzwań Volkswagen nadal jest w dobrej sytuacji. Po raz piąty z rzędu ma realną szansę utrzymać się na pozycji światowego lidera sprzedaży. 

W 2018 r. zarejestrowano blisko 11 mln samochodów Volkswagena. Polska jest ważnym europejskim rynkiem zbytu dla niemieckiego producenta. W 2018 r. zarejestrowano u nas ok. 155 tys. aut osobowych z oferty Volkswagena. To wzrost o 13,3 proc. w porównaniu z 2017 r.