Koniec produkcji największego pasażerskiego samolotu na świecie. Pożegnajcie A380

Airbus A380, największy samolot pasażerski świata, wkrótce przestanie być produkowany. Ostatnie egzemplarze mają być dostarczone klientom w 2021 roku.
Zobacz wideo

Airbus poinformował, że na skutek spadających zamówień kończy produkcję Airbusa A380, największego samolotu pasażerskiego świata. 

A380 to nie tylko wyjątkowe osiągnięcie inżynierów. Pasażerowie na cały świecie kochają podróżować tym wspaniałym samolotem. Dlatego dzisiejsza decyzja jest trudna zarówno dla nas jak dla społeczeństwa. Pamiętajmy jednak, że A380 przez wiele następnych lat będzie przemierzał niebo. Airbus będzie w pełni wspierał dotychczasowych klientów

- czytamy w oświadczeniu. 

O losie jednego z najpopularniejszych przez lata statków powietrznych przeważyła decyzja linii Emirates, które zmniejszyły liczbę zamówień o ok. 25 proc - ze 162 do 123 sztuk. W związku z tym w roku 2021, 14 lat od debiutu, A380 przestanie być produkowany. Przez ten czas fabryki francuskiego giganta muszą zrealizować jeszcze 14 zleceń. 

Emirates zamówiły też 40 samolotów A330 i 30 A350 NEO. Łączna wartość zamówienia to 21,38 mld dol. 

Redukcja może negatywnie wpłynąć na zatrudnienie w firmie - podaje BBC. Potencjalne zwolnienia dotyczą 3-3,5 tys. osób, z czego 2 tys. zatrudnione są w brytyjskich fabrykach. 

Słaby popyt na olbrzymy

Zbliżający się koniec produkcji Airbusa jest potwierdzeniem ogólnego trendu panującego na rynku. Na wielkie samoloty jest bowiem coraz mniejszy popyt. Linie lotnicze wolą mniejsze i tańsze w użytkowaniu maszyny. O zmniejszającym się zainteresowaniu na "olbrzymy" Airbus wiedział już co najmniej od roku 2017, kiedy to zredukowano pierwsze zamówienia. Los największego samolotu świata zależał już tylko od arabskich linii lotniczych. 

A380 cieszył się dużą popularnością ze względu możliwość przewożenia nawet 850-900 osób na pokładzie. Projekt A380 kosztował Airbusa 11 mld euro i po 10 latach jeszcze się nie zwrócił. Pierwszy samolot zaczął latać w 2007 roku, w Singapore Airlines. Samoloty montowane są w Tuluzie, ale części dostarczane są z całego świata.