Gigantyczna tarcza wywierci tunel pod Łodzią. Rusza budowa podziemnej linii kolejowej

Do budowy tunelu średnicowego w Łodzi wykorzystana zostanie specjalna tarcza TBM o średnicy 13,04 m. To największa maszyna tego rodzaju, jaka pracowała do tej pory w Polsce. Odwierty mają ruszyć już w tym roku.
Zobacz wideo

Konsorcjum firm Energopol Szczecin oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki podpisało umowę z firmą Herrenknecht AG na dostawę dwóch tarcz TBM, których użyje do drążenia kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Pierwsza z maszyn ma być gotowa do pracy już w tym roku. Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec to projekt za ok. 1,76 mld zł.

Budowa tunelu średnicowego to zapowiadana przez nas kontynuacja prac rozpoczętych budową Łodzi Fabrycznej. Na projekcie wykorzystane będą nowoczesne i bezpieczne techniki i technologie, by stworzyć jeszcze sprawniejszy system transportu kolejowego w Polsce"

- podkresla Arnold Bresch z PKP PLK.

Tunel, który łączy PolskęTunel, który łączy Polskę fot. Ministerstwo Infrastruktury

Największa tarcza w Polsce

Dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (odcinek ok. trzech km), będzie wykonywany przy użyciu tarczy o średnicy 13,04 m.

To największa maszyna tego rodzaju, jaka pracowała do tej pory w Polsce. Wcześniej rekordzistą była tarcza drążąca tunele nad Martwą Wisłą w Gdańsku. Miała 12,6 m średnicy.

Taką samą metodą wykonane zostaną jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca (4 tunele o łącznej długości 4,5 km). Do ich wydrążenia posłuży druga maszyna TBM o średnicy tarczy 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, znajdzie się na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Inwestycja w samym sercu Łodzi to kolejny krok na drodze do budowy bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Dzięki takim projektom łączymy regiony naszego kraju i podnosimy standard życia mieszkańców

- podkreślił podczas konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tunel, który połączy Polskę

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem PKP PLK projekt  ten przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń obejmujących region środkowej Polski.

Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W tunelu powstaną dwa przystanki osobowe, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły. Tunel umożliwi uruchomienie np. połączenia Poznań - Kraków, Szczecin - Lublin, bez przejazdu przez Warszawę, a z przejazdem przez centrum Łodzi.