Centralny Port Komunikacyjny zaprezentował mapę, która ukazuje sieć połączeń kolejowych zapewniających mieszkańcom całej Polski transport do CPK.
"10 szprych", jak nazywa Port siatkę połączeń, ma składać się z ponad półtora tysiąca kilometrów linii kolejowych. Na dziesięciu trasach szybkość pociągów ma osiągać 250 kilometrów na godzinę. Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego przedstawiła szczegóły dotyczące sieci kolejowej, która będzie łączyć polskie miasta z lotniskiem w Baranowie.
Nowe linie kolejowe umożliwią dotarcie bezpośrednio do portu między innymi z Olsztyna, Kołobrzegu, Terespola, Rzeszowa, Katowic, Poznania i Muszyny. W sumie w zasięgu szybkich połączeń znajdzie się ponad 100 polskich miast, z których podróż do CPK nie zajmie więcej, niż 2,5 godziny. Pociągi mają jeździć z prędkością maksymalną 250 kilometrów na godzinę z parametrami technicznymi umożliwiającymi późniejsze podniesienie tej prędkości.
Każdy z odcinków będzie się składał z fragmentów wyremontowanych oraz zupełnie nowych. Powstanie również nowa linia Warszawa - CPK - Łódź Fabryczna. W rejonie lotniska powstanie też duży węzeł kolejowy.
W planach jest też budowa przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej z Żyrardowa do CPK, a potem do Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta. Jedynym dużym miastem, z którego dojazd do Portu Lotniczego Solidarność zajmie więcej, niż 2,5 godziny jest Szczecin.
Budowa CPK, w tym nowych połączeń kolejowych ma się rozpocząć w 2021 roku. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. Według wstępnych szacunków koszt budowy lotniska i otaczającej go infrastruktury to 30 - 35 miliardów złotych. Docelowo port ma obsługiwać nawet 100 milionów pasażerów rocznie.