Modernizacja będzie polegała na przebudowie dworców Warszawa Zachodnia, Warszawa Śródmieście i Warszawa Wschodnia. Jak mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, zostanie też wyremontowana cała trasa razem z obiektami inżynieryjnymi. Możliwe, że powstaną nowe przystanki kolejowe w okolicy ronda de Gaulle'a oraz ulicy Solec. Jednocześnie zlikwidowano by przystanek Warszawa - Powiśle.
Stacja Warszawa Wschodnia zostanie w całości przykryta nowym zadaszeniem. Polepszy się obsługa pasażerów – perony zostaną przebudowane oraz zamontowane zostaną schody ruchome. Miasto będzie miało możliwość budowy tunelu tramwajowo-samochodowego w ramach własnej inwestycji pod torami kolejowymi
- napisano w komunikacie.
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą też wyremontować tunel średnicowy, unowocześnić go tak, by spełniał wszystkie wymogi bezpieczeństwa. W planach jest też modernizacja Mostu Średnicowego, w tym przywrócenie jego przedwojennego wyglądu. Celem prac jest zwiększenie przepustowości trasy nawet o 50 procent. Oznacza to, że lokalni przewoźnicy będą mogli uruchomić o wiele więcej pociągów w ruchu aglomeracyjnym.
Przy planowaniu remontu kolejarze współpracują z samorządem Warszawy i Mazowsza. W planach jest budowa pętli tramwajowej przy Dworcu Zachodnim, przejścia ze stacji metra Centrum na stację Warszawa Śródmieście, a także przeniesienie w te rejony peronów Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Dzięki nowym rozwiązaniom częstotliwość przejazdu pociągów po torach aglomeracyjnych będzie wynosiła 2,5 minuty. Nowe urządzenia sterowania ruchem będą mniej zawodne, zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Stolica zyska lepsze połączenia kolejowe na następnych kilkadziesiąt lat
– powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Remont spowoduje duże utrudnienia dla poruszających się po centrum Warszawy. Jak mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, konieczne będzie ograniczenie ruchu w Alejach Jerozolimskich, które są jedną z najbardziej ruchliwych ulic stolicy. Jednym z wariantów jest ograniczenie ruchu osobowego i pozostawienie jedynie komunikacji zbiorowej. Konieczne może być przesunięcie torowiska tramwajowego.
Rozpoczęcie remontu jest planowane na 2020 rok. Wszystkie prace mają być wykonane w ciągu sześciu lat. Inwestycja będzie współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej.