Rząd sypie obietnicami w związku z CPK. Kolej szybkich prędkości, połączenie 1200 miast, 15 min. do W-wy

Rząd przyjął nowelizację rozporządzenia o CPK. 1600 km torów, które mają prowadzić do nowego megalotniska, będzie mieć znaczenie państwowe. Jednocześnie rząd obiecuje stworzenie nowego systemu komunikacyjnego, który ma umożliwić szybki dojazd do Portu i Warszawy mieszkańcom 1200 miast. Mamy mapy.
Zobacz wideo

Dojazd z 1200 miast Polski

Tory prowadzące do Centralnego Portu Komunikacyjnego będą miały znaczenie państwowe - postanowił rząd w znowelizowanym rozporządzeniu. 10 kolejowych "szprych" będzie prowadzić do CPK z niemal każdego zakątka Polski - łącznie 1200 miast. Łączna długość obecnych i nowych odcinków, które zostaną objęte przepisami, wynosi 1600 km - w tym 670 km linii dużych prędkości (250 km/h i więcej), 740 km linii głównych (200-250 km/h) oraz 190 km linii uzupełniających (160 km/h i więcej).

Będą stanowić szkielet systemu transportowego kraju, zapewniający pasażerom dostęp do systemu transportu dalekobieżnego, w tym bezpośredni dojazd do CPK i Warszawy.

- czytamy w rządowym komunikacie

Znowelizowanie rozporządzenia skomentował premier Mateusz Morawiecki.

Po kilku latach analiz przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów

- stwierdził szef rządu cytowany przez Rynek Lotniczy.

Czytaj też: Donald Tusk odpowiada Jarosławowi Kaczyńskiemu w sprawie euro. "Nie ma tematu"

Powstaje coś więcej niż lotnisko

Centralny Port Komunikacyjny nie jest, według rządu, inwestycją samą w sobie. Połączenie poszczególnych miast z lotniskiem ma umożliwić "stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących wszystkie regiony kraju, którego głównym węzłem będzie CPK". Wśród nich znajdują się m.in. Płock, Grudziądz, określone przez Mikołaja Wilda, pełnomocnika rządu ds. CPK, jako "białe plamy na komunikacyjnej mapie Polski". CPK ma też zapewnić skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Torunia (do 1 godz. i 30 min), Bydgoszczy (1 godz. 50 min), Olsztyna (2 godz.) i Gdańska (2 godz.). Skróceniu ma też ulec czas przejazdu z Warszawy do Ostrołęki (1 godz.), Białegostoku (1 godz.) i Zamościa (nieco ponad 2 godz.)

Kolej dużych prędkości - do Warszawy w kwadrans 

Rząd zapowiada też połączenie Warszawy i Łodzi nową linią kolejową dużych prędkości. Ma to umożliwić "osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy wynoszącego ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut".

Gigantyczne koszty inwestycji 

Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy do końca 2027 roku. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, pojawiają się też wypowiedzi, że docelowo może to być nawet około 100 mln. Koszt budowy samego portu szacowany jest na 35 mld zł, kolejne 40 mld zł trzeba będzie wydać na przygotowanie infrastruktury kolejowej - łącznie to ok. 75 mld zł. 

Zobacz wideo

Działajmy razem na rzecz zapobiegania plastikowej epidemii. Jeśli chcesz pomóc - wpłać datek >>

embed
Więcej o: