Podczas posiedzenia Sejmu zaplanowanego na 15 maja odbędą się I i II czytanie rządowego projektu ustawy o finansowaniu odbudowy sieci lokalnych połączeń autobusowych w małych miejscowościach i na wsiach.
Sejm może skierować projekt ustawy do pracy w komisjach. Te zabrać się mają za niego tego samego dnia o 14:00. II czytanie projektu ustawy ma odbyć się również 15 maja o 20:00. Rządowa propozycja może zostać przyjęta w Sejmie 17 maja w porannym bloku głosowań, ale bo nawet, jak informuje 300polityka.pl, w czwartek wieczorem 16 maja.
1 marca w Sejmie rzecznik rządu Joanna Kopcińska i szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk tłumaczyli szczegóły tzw. "piątki Kaczyńskiego". Wyliczano, że wydatki budżetowe na wszystkie obietnice prezesa PiS mogą wynieść nawet ponad 40 mld zł.
Jednym z punktów „piątki” jest projekt przywrócenia połączeń autobusowych w małych miastach i wsiach. Rząd wyjaśnił, że nie planuje odtworzenia państwowego PKS. To gminy i powiaty mają organizować przetargi dla przewoźników. Rząd chce natomiast dofinansowywać kursy na nierentownych liniach i w nierentownych godzinach - 60-80 gr do tzw. wozokilometra.
Wsparcie finansowe mają otrzymać te gminy, które zapewnią, że co najmniej 70 proc. kursów na ich terenie będzie miała charakter użyteczności publicznej. Koszt przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych, według początkowych wyliczeń Dworczyka, miało wynieść 800 milionów złotych rocznie. W ostatnim czasie suma ta została obcięta przez Ministerstwo Infrastruktury do 300 mln zł.