Agencja Rozwoju Przemysłu podpisała dwie umowy pożyczki na łączną kwotę prawie 10 mln zł z PKS Zielona Góra oraz PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim. Środki zostaną przeznaczone m.in. na restrukturyzację i zabezpieczenie bieżącej działalności.
Agencja Rozwoju Przemysłu to spółka Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla polskiej gospodarki i społeczeństwa. Nie tylko restrukturyzujemy przedsiębiorstwa, czy finansujemy ich inwestycje i bieżącą działalność, ale także wspieramy rozwój lokalnych społeczności. I to właśnie ten ostatni aspekt był dla nas ważny przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu pożyczki dwóm PKS-om
- powiedział wiceprezes ARP Paweł Kolczyński.
PKS Zielona Góra przeznaczy 5,5 mln pożyczki na działania restrukturyzacyjne, w zakresie finansów, organizacji i zakresu prowadzonej działalności transportowej. Ich celem jest poprawa kondycji przedsiębiorstwa oraz podwyższenie poziomu świadczonych usług przewozowych. Natomiast PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim 4,12 mln zł przeznaczy na finansowanie działalności bieżącej, zapewnienie płynności w okresie restrukturyzacji, a także na modernizację Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów PKS i inwestycje w ramach przebudowy oferty usług dla segmentu samochodów osobowych i użytkowych wszystkich typów i rodzajów.
Podpisane dziś umowy pożyczki są elementem realizacji rządowego programu likwidacji białych plam komunikacyjnych na mapie Polski. To nie jedyne nasze działanie w tym kierunku. W portfelu kapitałowym mamy spółkę Przewozy Regionalne, których jesteśmy większościowym udziałowcem. Ten największy przewoźnik w kraju również rozbudowuje siatkę połączeń lokalnych
- podkreślił Kolczyński.
Agencja Rozwoju Przemysłu do tej pory udzieliła pożyczek na kwotę bliską 5,2 mld zł. W 2018 r. udzielono pożyczek na łączną kwotę bliską 640 mln zł, z czego dla dużych przedsiębiorstw blisko 600 mln zł, a dla MSP ponad 42 mln zł. W tym roku na pożyczki dla MSP ARP zamierza przeznaczyć łącznie 200 mln zł.
W ubiegły czwartek Sejm przyjął ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Odbudowa lokalnego transportu publicznego jest jednym z elementów tak zwanej "nowej piątki PiS".
Zgodnie z nowym prawem dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie funduszu rozwoju przewozów autobusowych w 2019 r. wyniesie 300 milionów złotych, a w latach kolejnych, 800 milionów złotych.