Wg ministerstwa jest to dobry pomysł na zagospodarowanie niewykorzystanej niszy, która może przynieść potencjalnie spore korzyści.
Celem Komisji Europejskiej oraz europejskiej strategii przemysłowej jest uczynienie z UE światowego lidera w dziedzinie bezemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednym z kluczowych wymiarów transformacji w kierunku czystej mobilności jest podtrzymanie globalnej konkurencyjności europejskiego sektora motoryzacyjnego poprzez zbudowanie w Europie przemysłowych zdolności w zakresie pełnego cyklu życia ogniw i baterii
- podał resort.
W 2018 r. Komisja Europejska powołała inicjatywę Europejskiej Inicjatywy Bateryjnej (European Battery Alliance), której celem jest połączenie wysiłków europejskich państw oraz firm na rzecz budowy silnego europejskiego przemysłu bateryjnego.
Ministerstwo szacuje, że do 2025 r. europejski rynek ogniw i baterii będzie wart ok. 250 mld euro. W ramach mechanizmu IPCEI (Important Projects of Common European Interest) Unia Europejska mogłaby stworzyć konkurencyjne dla azjatyckich producentów zaplecze budowania i renowacji ogniw i baterii.
Liderami wśród Państw Wspólnoty, które zaangażowały się w inicjatywę bateryjną są Niemcy i Francja. Pomysłem zainteresowały się również m.in. Polska, Austria i Włochy. Współpraca między państwami - zdaniem resortu - miałaby charakter międzynarodowych konsorcjów, tak by skala produkcji przekraczała siły przerobowe pojedynczego państwa.
Polską specjalnością mógłby być recykling ogniw i baterii. ”Projekt powinien charakteryzować się wysokim poziomem innowacyjności i przyczynić się do wzrostu zatrudnienia i konkurencyjność przemysłu w Polsce i w Unii Europejskiej” – czytamy w komunikacie ministerstwa.
Szansę na realizację mają projekty innowacyjne, oparte na odnawialnych źródłach energii. Chodzi o recycling, czyli danie drugiego życia bateriom. (...) Działania podejmowane w ramach EU Battery Alliance to próba bycia nie w ogonie innowacyjności, ale w szpicy
- powiedziała minister Jadwiga Emilewicz.
Ministerstwo przedsiębiorczości i technologii zakończyło 23 kwietnia nabór projektów wpisujących się w łańcuch wartości pełnego cyklu życia baterii nowej generacji dla pojazdów oraz stacjonarnych systemów magazynowania energii. Po zakończeniu tego etapu, pozytywnie ocenieni wnioskodawcy poproszeni zostaną o rozwinięcie koncepcji i przygotowanie pełnych wniosków projektowych.