Pieniądze się znalazły, A1 pod Częstochową powstanie do końca tego roku. Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwiększyła budżet na tę inwestycję o około 400 mln zł. Wiadomo też, kto zbuduje tę drogę - jako najkorzystniejsza została wybrana oferta konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe (lider, z 45-proc. udziałem), Budimex (także 45 proc.) i Budpol (10 proc.).
Chodzi dokładnie o 20-kilometrowy odcinek A1 "F" Rząsawa - Blachownia. Do niedawna budowała go włoska firma Salini. Umowę w tej sprawie podpisano jesienią 2015 roku (miała wartość ponad 700 mln zł). GDDKiA uznała, że Salini Polska się z niej nie wywiązuje i, po wezwaniach, 29 kwietnia kontrakt zerwała. Do tego czasu wykonano ponad 50 proc. kontraktu, co kosztowało 420 mln zł.
Potem rozpoczęły się poszukiwania nowego wykonawcy. Chętni się zgłosili - dokładnie trzech - ale wszystkie te trzy oferty znacznie przekraczały budżet zamawiającego na tę inwestycję. GDDKiA za dokończenie byudowy chciała zapłacić prawie 187 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na 353 mln zł, najdroższa na 550 mln zł. GDDKiA już wtedy przyznawała, że po analizach może rozważyć poproszenie rządu o dodatkowe środki.
Teraz je dostanie. "Dzięki temu możliwe będzie kontynuowanie przez GDDKiA postępowania, mającego na celu zabezpieczenie i dokończenie budowy tego odcinka A1. Działania inwestora skupiają się obecnie na jak najszybszym udostępnieniu kierowcom ciągu głównego autostrady (do końca 2019 r.), z uwagi na jego newralgiczne położenie, między odcinkami A1, których budowa w najbliższym czasie zostanie zakończona" - podało Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie.
Wyjaśnia też, że koszt opóźnienia budowy jest na tyle wysoki, że warto dorzucić więcej środków na zrealizowanie jej w terminie - czyli do końca tego roku.
"Analizy ekonomiczne wykazały, że roczne straty społeczne, wynikające z opóźnienia budowy A1, są szacowane na ok. 225 mln zł. Pomimo wzrostu wartości kontraktu, kwota na jego realizację jedynie o ok. 13 proc. przekroczy kosztorys GDDKiA z 2015 roku" - podaje resort.
Czytaj też: Energopol Szczecin złożył wniosek o upadłość. Kolejne problemy przy budowie S3
GDDKiA wybrała też najkorzystniejszą ofertę w przetargu na "Kontynuację robót związanych z budową autostrady A1 na odcinku węzeł Rząsawa - węzeł Blachownia w zakresie robót zabezpieczających". Zostało nim konsorcjum z udziałem Budimeksu, o czym spółka poinformowała w komunikacie. Czyli ta, która za swoją pracę chce 353 mln 172 tys. 269,55 zł netto (434 402 991,17 zł brutto).
Jej rzecznik wyjaśniał nam, dlaczego dokończenie tej drogi będzie kosztować więcej. Po pierwsze, od 2015 roku wzrosły ceny materiałów budowlanych i robocizny. Po drugie - zostało bardzo mało czasu i blisko połowa prac do wykonania - trzeba więc "rzucić" na nie więcej niż w normalnym trybie osób i sprzętu. No i po trzecie - dla firmy przejmującej kontrakt zawsze pewnym ryzykiem jest to, co zastanie po poprzednikach.
Jeśli nie będzie odwołań, GDDKiA podpisze umowę z nowym wykonawcą w sierpniu i jeszcze w tym samym miesiącu planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych. "Prace zabezpieczające planowane są do zakończenia najpóźniej 15 listopada 2019 r. Przed dopuszczeniem do ruchu konieczne będzie jeszcze wyłonienie wykonawcy na dokończenie robót" - pisze Generalna Dyrekcja w komunikacie.
Na pozostałych odcinkach A1 prace prowadzone są zgodnie z planem. Jeszcze latem tego roku mają się zakończyć. Na odcinku Blachownia - Zawodzie w lipca, a na odcinkach Zawodzie - Woźniki i Woźniki - Pyrzowice w sierpniu.