Prawie miliard złotych za przekop Mierzei Wiślanej. Najkorzystniejszą ofertę złożyli Belgowie. Miało być taniej

Inwestor przekopu Mierzei Wiślanej, Urząd Morski w Gdyni, poinformował, że komisja przetargowa rozpoczęła kolejny etap prac nad projektem. Najlepszą jak dotąd ofertę złożyło polsko-belgijskie konsorcjum firm N.V Besix S.A., NDI S.A. i NDI Sp.zo.o.
Zobacz wideo

Jak przypomniał Urząd Morski w Gdyni, do przetargu na przekop Mierzei Wiślanej przystąpiło sześć firm: konsorcjum V Besix S.A. i NDI SA i NDI Sp.z o.o., konsorcjum Budimex S.A. i Ferrovial Agroman S.A., China Harbour Engineering Company Ltd, Energopol-Szczecin S.A., Sinohydro Corporation Limited oraz konsorcjum Polbud-Pomorze Sp. z o. o. wraz z dwoma partnerami.

Na obecnym etapie oraz stosownie do przyjętych w postępowaniu kryteriów oceny ofert, najwyżej oceniona została oferta złożona przez konsorcjum N.V Besix S.A., NDI SA i NDI Sp.zo.o.

- podał Urząd Morski w Gdyni.

Raczej miliardy niż miliony

O tym, że przekop Mierzei Wiślanej będzie droższy, rząd już uprzedzał. Jednak początkowo zapowiadana suma 800 mln zł szybko okazała się mało realna. Tylko utworzenie kanału - pierwszy etap prac - może kosztować nawet 1-1,5 mld zł, a nie będzie to jedyny koszt. Po otwarciu kopert przetargowych 22 maja okazało się, że najtańsza z ofert na pierwszy etap prac opiewała na 990 mln zł. To ponad 200 mln zł więcej niż zakładano (pierwszy etap prac wg rządu miał kosztować 718 mln zł).

Taniej nie będzie

W rozmowie z Next.Gazeta.pl Dariusz Blocher, prezes firmy Budimeks, która wzięła udział w przetargu otwarcie stwierdził, że projekt Mierzei Wiślanej nie będzie tańszy, jeśli chcemy zrealizować go w poszanowaniem środowiska naturalnego.

Taniej nie będzie, jeśli będziemy chcieli robić to z poszanowaniem środowiska, a to w tym przypadku była bardzo istotna kwestia. Bardzo dużo kosztuje sztuczna wyspa, która ma powstać wyłącznie po to, by zapewnić ekosystem przyrodniczy

- skomentował prezes Budimeksu.

Jednocześnie Dariusz Blocher podkreślał biznesowy sens powstania Mierzei Wiślanej, która zwiększy niezależność Polski od Rosji oraz zaktywizuje gospodarczo cały region.