Lotnisko Chopina przebiło barierę 10 mln pasażerów. Ale w lipcu spadek. Przez uziemione boeingi
Wakacje są dla Lotniska Chopina całkiem udane, ze statystyk wynika jednak, że port obsłużył nieco mniej pasażerów niż rok wcześniej. W lipcu było och 1 mln 928 tysięcy, czyli o 0,3 proc. mniej niż rok wcześniej - czytamy w oficjalnym komunikacie.
Na lipcowe statystki duży wpływ miało niewątpliwie uziemienie samolotów typu Boeing 737 MAX. Operujący z naszego lotniska tymi maszynami przewoźnicy musieli je zastąpić samolotami, które na pokład zabierają mniejszą liczbę podróżnych. Mniej pasażerów mieści się również w samolotach linii, które przejęły rynek, po upadłości Small Planet Airlines - wyjaśniają eksperci z portu Chopina.
>>> Stewardesa zdradza sposób na wyjątkowo "niesfornych" pasażerów. Sztuczne turbulencje
Lotnisko Chopina przebiło magiczną barierę 10 mln pasażerów
Dobrą wiadomością jest fakt, że od początku roku stołeczne lotnisko obsłużyło ponad 10,53 mln pasażerów, czyli o prawie 600 tys. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W ruchu międzynarodowym podróżowało ok. 9,53 mln osób (więcej o ok. 570 tys.). W porównaniu z pierwszymi siedmioma miesiącami roku ubiegłego 10 tysięcy więcej podróżnych wybrało też z połączenia na trasach krajowych. Z takiej możliwości skorzystało nieco ponad 900 tysięcy podróżnych
Sumując od początku roku do lipca, w pierwszej trójce najbardziej obleganych połączeń rejsowych z Lotniska Chopina znalazły się loty do Londynu, Paryża i Kijowa. Z kolei wśród destynacji wakacyjnych największą popularnością cieszyły się Antalya, Hurgada i Marsa Alam.
W ubiegłym roku lotnisko Chopina pobiło historyczny rekord odprawiając 17,76 mln pasażerów. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrost wyniósł 12 proc.
Tegoroczne statystki są zgodne z wcześniejszymi prognozami portu.
Uziemione samoloty popsuły statystyki
Niewielki spadek liczby obsłużonych pasażerów nie jest jedynym skutkiem uziemienia samolotów Boeing 737 max. Zdaniem firmy badawczej OAG na braku maszyn ucierpiały linie lotnicze na całym świecie. Mogły ponieść łączne straty w wysokości 4,1 mld dol.
Czytaj też: Lotnisko Chopina czeka rozbudowa. Inwestycja może być uciążliwa dla Warszawiaków
Linie lotnicze brak maszyn boeinga rekompensują wynajmując inne samoloty. Są one jednak mniej "pojemne" i zużywają więcej paliwa. Sednem ekonomicznego sukcesu Maxów było kilkunastoprocentowe obniżenie kosztów. Zawarcie kontraktów z dostawcami nowych maszyn generuje dodatkowe koszty, które nie zawsze da się odzwierciedlić w cenie biletu, szczególnie kiedy jest on rezerwowany z dużym wyprzedzeniem.
-
Centra handlowe, siłownie i hotele otwarte od lutego? Minister podaje warunki. Decyzje lada dzień
-
Kosztowne porządki w Białym Domu. Pół miliona dol. na sprzątanie. "Nie widzieliśmy czegoś takiego"
-
Albicla w oparach absurdu. Portal "bez cenzury" usuwa konta "niewygodnych" dziennikarzy
-
Rosja. Jak wygląda "pałac dla Putina"? Aktywista: byłem tam, sala "aqua-disco" z fontanną i basenem
-
Po restauratorach swoje biznesy otwierają właściciele klubów. Interweniują policja i sanepid
- Włochy nakazują TikTokowi blokadę części kont. Powodem śmierć 10-latki, która wzięła udział w wyzwaniu
- Cyberpunk 2077 "pobił wszelkie rekordy". Gra otrzymała pierwszą dużą aktualizację
- Co z obostrzeniami? Media: Rząd 1 lutego otwiera sklepy w galeriach. Co z resztą branż? "Nic spektakularnego"
- "Lokal za grunt". Prezydent podpisał ustawę. Kiedy zacznie obowiązywać?
- Ulga dla młodych 2021. Dla kogo zerowy PIT? Ile wynosi limit zarobków w 2021 roku?