Z Chicago do Krakowa. American Airlines nowe połączenie z Polską reklamują wódką. Miasto oburzone

Linie lotnicze American Airlines opublikowały spot promujący nowe połączenia - m.in. z Chicago do Krakowa. W materiale reklamowym jako lokalnego dobra użyto wódki. To o tyle dziwne, że nam Kraków kojarzy się bardziej np. z Zamkiem Królewskim na Wawelu. Opinie na temat spotu są podzielone.

Nowe kierunki American Airlines, które zostaną uruchomione już w przyszłym roku to m.in. Tel Awiw, Kraków, Budapeszt, Casablanca i Praga. Jak donosi serwis Wirtualne Media, każde z tych połączeń promowane jest z użyciem skojarzenia z daną destynacją. W przypadku Tel-Awiwu są to plaże, Budapesztu - rejs po Dunaju, a Krakowa - wódka, którą wypić tu można z przyjaciółmi.

 

Kraków oburzony

Sposób promowania Krakowa nie spodobał się władzom miasta i jego mieszkańcom. Serwis podał, że Iga Chylicka z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa zarzuciła liniom lotniczym nieprzygotowanie do promocji i posługiwanie się stereotypami, które na dodatek są nieaktualne. Zaskoczenia nie krył także Robert Piaskowski, doradca prezydenta Krakowa, Jacka Majchrowskiego. Zapowiedział, że zajmie się sprawą. Oświadczenie w sprawie reklamy opublikowano też na Facebooku. 

Przedstawiciele American Airlines wyjaśnili, że spot jest tylko częścią większej kampanii reklamowej, która na stronie internetowej przewoźnika dostarcza informacji na temat większej ilości atrakcji i zalet Krakowa.

>>> Ekologiczne paliwo lotnicze? Sprawdź, czy to możliwe.

Zobacz wideo

Marketingowcy bronią American Airlines

Przytaczany przez Wirtualne Media Bartosz Gomółka z agencji BBDO Warszawa jest innego zdania. Uważa, że spot jest żartobliwy, bazuje na luźnych skojarzeniach Amerykanów, a mieszańcom Krakowa brakuje dystansu, co zdaniem Gomółki jest jedną z naszych cech narodowych.

Nie mamy dystansu do siebie, łatwo się obrażamy, podejrzewamy wszystkich o złośliwości i działanie na szkodę w każdym żarcie, komentarzu, odniesieniu do naszego kraju, miasta, symbolu. Cały świat chce nas obrazić i upokorzyć... jak w polityce

- podsumował Bartosz Gomółka w rozmowie z serwisem.

PLL LOT traci monopol w Krakowie

Nowe, bezpośrednie połączenie American Airlines pojawi się w ofercie linii od 2020 r. Loty z użyciem samolotów Boeing 787-8 mają odbywać się pięć razy w tygodniu. Do tej pory jedynym przewoźnikiem, który realizował rejsy z Polski do Stanów Zjednoczonych był PLL LOT.

Połączenia m.in. z Budapesztem, Pragą i Warszawą mają mieć charakter sezonowy i będą realizowane między 7 maja a 23 października. Jedynie do Tel Awiwu rejsy będą organizowane całorocznie.