Największy kontenerowiec świata w Polsce. MSC Gülsün w Gdańsku przeładuje 11 tys. kontenerów

MSC Gülsün zawinął do gdańskiego portu w piątek po południu. To największy kontenerowiec na świecie, na pokład może zabrać 23 tysiące kontenerów. Przypłynął z Chin, po drodze odwiedził porty m.in. w Hiszpanii i Niemczech. To jego pierwsza podróż.

MSC Gülsün to gigant - ma 400 metrów długości (dokładnie 399,9 m) i 61,5 metra szerokości. Może zabrać  prawie 225 tys. ton ładunku i transportować 23 tysiące kontenerów. Podczas pobytu w gdańskim porcie DCT ma być przeładowane 11 tys. kontenerów,."To największa regularna wymiana kontenerów w Europie" - podaje DCT Gdańsk w komunikacie.

Największy kontenerowiec świata przypłynął do Polski

MSC Gülsün zawinął do Gdańska w piątek 23 sierpnia po południu, czym chwali się nie tylko port, ale i władze miasta.

Kontenerowiec w swoją pierwszą podróż wypłynął z chińskiego portu Tianjin 8 lipca. Zanim dotarł do Polski, dokował w portach w Chinach (w tym w Szanghaju), hiszpańskim Algeciras i niemieckim Bremerhaven. Czekają go jeszcze odwiedziny w Kaliningradzie i Rotterdamie. Transportuje z Chin między innymi stal, meble i chemikalia - mówił agencji Xinhua jeszcze przed wypłynięciem statku w dziewiczy rejs przedstawiciel armatora z Tianjin.

>>> ZOBACZ Międzynarodowy handel pod znakiem wojny handlowej między USA a Chinami. Donald Trump nazywa siebie "wybrańcem":

Zobacz wideo

Ekologiczne rozwiązania

Armatorem statku jest MSC Mediterranean Shipping Company. To pierwszy kontenerowiec tej klasy, ale firma zamierza do 2020 roku mieć już flotę 11 takich statków. MSC Gülsün powstał w stoczni Samsung Heavy Industries w Korei Południowej. Na jego pokładzie znajduje się 2 tys. kontenerów chłodniczych, którymi można transportować żywność i farmaceutyki.

MSC Gülsün, największy kontenerowiec świata, wpłynął do Gdańska.MSC Gülsün, największy kontenerowiec świata, wpłynął do Gdańska. Fot. Bartosz Bańka / Agencja Gazeta

MSC chwali się też ekologicznymi rozwiązaniami zastosowanymi na statku - jego konstrukcja pozwala zmniejszenie oporu, jak stawia kadłub w wodzie oraz oporu wiatru, przez co jednostka zużywa mniej paliwa. Armator podkreśla też, że duże kontenerowce są bardziej ekologiczne także dlatego, że emisje CO2 rozkładają się na większy ładunek, przez co każdy kontener zostawia mniejszy ślad węglowy niż w przypadku innych rodzajów transportu.

Więcej o: