GDDKiA zaproponowała cztery korytarze dla trasy S10 łączącej się z obwodnicą Warszawy. Inwestycja ma docelowo odciążyć stolicę i ułatwić przejazd przez środkową Polskę, zapewniając m.in. połączenie z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).
Projekt wyceniany na ponad 20 mld zł ma także zapewnić połączenie Warszawy i jej okolic z aglomeracją toruńsko-bydgoską. GDDKiA wyznaczyła i wyceniła następujące warianty projektu:
(...) ten ogromny węzeł transportowy będzie istotnym elementem przyszłego układu kolejowego i drogowego o znaczeniu krajowym i europejskim. CPK będzie ze swej istoty nie tylko znaczącym generatorem podróży, lecz także będzie kreować nowe zachowania komunikacyjne w skali wykraczającej poza region Warszawy i Mazowsza
- podali drogowcy w opisie projektu.
Na potrzeby wstępnego projektu GDDKiA stworzyła mapę, która ma przybliżyć kształt przyszłej inwestycji.
Mapa z zaznaczoną przez GDDKiA docelową inwestycją GDDKiA
Po tym jak drogowcy wybiorą jeden z wariantów korytarza o szerokości ok. 5 km, zostanie on skierowany do tzw. przygotowania STEŚ czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Na tym etapie powstaną kolejne analizy zmierzające do zoptymalizowania docelowej inwestycji, ustanowienie ostatecznej lokalizacji oraz wydanie decyzji środowiskowej.
Pierwsze prace przygotowujące docelową inwestycję ruszyły w 2018 r. Jednak z jej dalszą realizacją związane będą niezbędne remonty i rozbudowy istniejących już dróg. "(...) W ramach analiz wskazane zostały odcinki dróg krajowych, które w kolejnych horyzontach czasowych - 2030, 2040, 2050 (niezależnie od już prowadzonych inwestycji), będą wymagać dodatkowych działań inwestycyjnych (zmiana przekroju, dobudowa dodatkowych jezdni itp.)" - podała GDDKiA.
Drogowcy aktualnie pracują m.in. nad pozyskaniem finansowania, zatwierdzeniem programu inwestycyjnego i ogłoszeniem przetargu na przygotowanie STEŚ, które zaplanowano z kolei na lata 2020-2024. W 2023 r. GDDKiA chce uzyskać decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, między 2024 a 2028 r. prowadzone będą badania archeologiczne, a w 2025 r. przewidziano ogłoszenie przetargu i wyłonienie wykonawcy. Doraźne prace nad sfinalizowaniem inwestycji zaplanowano na lata 2026-2029.