Cztery warianty trasy S10 i projekt obwodnicy Warszawy. Koszt inwestycji GDDKiA to nawet 25 mld zł

Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad (GDDKiA) pokazała aż cztery warianty trasy S10 oraz projekt obwodnicy autostradowej Warszawy. Opracowanie czterech wariantów dla S10, która w zamyśle ma łączyć się z obwodnicą stolicy zajęło rok. Koszt inwestycji - w zależności od wariantu - to nawet 25 mld zł.

GDDKiA zaproponowała cztery korytarze dla trasy S10 łączącej się z obwodnicą Warszawy. Inwestycja ma docelowo odciążyć stolicę i ułatwić przejazd przez środkową Polskę, zapewniając m.in. połączenie z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).

Projekt GDDKiA za miliardy

Projekt wyceniany na ponad 20 mld zł ma także zapewnić połączenie Warszawy i jej okolic z aglomeracją toruńsko-bydgoską. GDDKiA wyznaczyła i wyceniła następujące warianty projektu:

  • A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz), o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł,
  • A1 (Toruń - istniejący węzeł Lubicz) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od m. Wyszków), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł,
  • A1 (Włocławek - istniejący węzeł Włocławek Północ) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla pierwszego wariantu z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł,
  • A1 (Ciechocinek/Włocławek - proponowany węzeł Brudnowo) - Płock - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla drugiego wariantu z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł.
(...) ten ogromny węzeł transportowy będzie istotnym elementem przyszłego układu kolejowego i drogowego o znaczeniu krajowym i europejskim. CPK będzie ze swej istoty nie tylko znaczącym generatorem podróży, lecz także będzie kreować nowe zachowania komunikacyjne w skali wykraczającej poza region Warszawy i Mazowsza

- podali drogowcy w opisie projektu.

Na potrzeby wstępnego projektu GDDKiA stworzyła mapę, która ma przybliżyć kształt przyszłej inwestycji.

Mapa z zaznaczoną przez GDDKiA docelową inwestycjąMapa z zaznaczoną przez GDDKiA docelową inwestycją GDDKiA

Długoterminowa inwestycja i kolejne remonty

Po tym jak drogowcy wybiorą jeden z wariantów korytarza o szerokości ok. 5 km, zostanie on skierowany do tzw. przygotowania STEŚ czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Na tym etapie powstaną kolejne analizy zmierzające do zoptymalizowania docelowej inwestycji, ustanowienie ostatecznej lokalizacji oraz wydanie decyzji środowiskowej.

>>> W Norwegii powstaje podwodna autostrada. Sprawdź imponujący projekt.

Zobacz wideo

Pierwsze prace przygotowujące docelową inwestycję ruszyły w 2018 r. Jednak z jej dalszą realizacją związane będą niezbędne remonty i rozbudowy istniejących już dróg. "(...) W ramach analiz wskazane zostały odcinki dróg krajowych, które w kolejnych horyzontach czasowych - 2030, 2040, 2050 (niezależnie od już prowadzonych inwestycji), będą wymagać dodatkowych działań inwestycyjnych (zmiana przekroju, dobudowa dodatkowych jezdni itp.)" - podała GDDKiA.

S10 i obwodnica za 10 lat

Drogowcy aktualnie pracują m.in. nad pozyskaniem finansowania, zatwierdzeniem programu inwestycyjnego i ogłoszeniem przetargu na przygotowanie STEŚ, które zaplanowano z kolei na lata 2020-2024. W 2023 r. GDDKiA chce uzyskać decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, między 2024 a 2028 r. prowadzone będą badania archeologiczne, a w 2025 r. przewidziano ogłoszenie przetargu i wyłonienie wykonawcy. Doraźne prace nad sfinalizowaniem inwestycji zaplanowano na lata 2026-2029.

Więcej o: