Zakopianka. Kierowcy jeszcze we wrześniu pojadą nowym odcinkiem drogi

Już w drugiej połowie września powinny zakończyć się prace na pierwszym z trzech odcinków przebudowywanej Zakopianki. Chodzi o odcinek Skomielna Biała - Rabka Zdrój o długości ok. 6,1 km.
Zobacz wideo

W poniedziałek drogowcy "przełożyli" ruch pomiędzy Zbójecką Górą a węzłem Zabornia (na odcinku Skomielna Biała - Rabka Zdrój) z budowanej S7 na istniejący odcinek drogi krajowej nr 7. Było to związane z koniecznością dokończenia robót na tym odcinku S7. "Trzeba położyć warstwę ścieralną czyli ostatnią nawierzchni, pozamykać istniejące zjazdy tymczasowe i wykonać poziome oznakowanie na jezdniach" - tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wprowadzenie docelowej organizacji ruchu na całym 6,1-kilometrowym odcinku Skomielna Biała - Rabka Zdrój ma nastąpić w drugiej połowie września 2019 r. Wówczas będzie się już można poruszać nowym fragmentem ekspresowej "Zakopianki". "Gazeta Krakowska" pisze o terminie 19 września. 

Estakady i mosty

Odcinek Zakopianki pomiędzy Skomielną Białą a Rabką Zdrojem buduje włoska firma Salini Impreglio. Kontrakt ze spółką - wart ponad 615 mln zł - podpisano w 2016 r.

Na 6,1-kilometrowym odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki oprócz dwujezdniowej drogi powstał m.in. jedne MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych) i dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia). Na pierwszym są zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, na drugim na Nowy Targ i  Chyżne.

Jedna trzecia tego odcinka drogi ekspresowej czyli ok. 2,3 km poprowadzona jest na obiektach inżynierskich. Powstanie ich 17, w tym najdłuższa i najwyższa estakada w Skomielnej Białej o długości 1 km i wysokości 50 m w najwyższym punkcie oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle "Skomielna"

- dodaje GDDKiA.

Zakopianka jeszcze bez dwóch pozostałych odcinków

Nadal trwają prace na dwóch pozostałych etapach budowy nowej Zakopianki. Chodzi o ok. ośmiokilometrowy odcinek Lubień-Naprawa oraz ponad dwukilometrowy tunel w Skomielnej Białej pod górą Luboń Mały. Pierwszy etap, według planów GDDKiA, ma być gotowy jeszcze w grudniu br., choć "Gazeta Krakowska" informuje, że specjaliści wątpią w ten termin, bo m.in. brakuje na tym odcinku jeszcze kilkusetmetrowego mostu.

Drugi etap - czyli tunel w Skomielnej Białej - ma być gotowy dopiero w 2021 r. Niestety, drążenie drugiej nitki tunelu zostało opóźnione o dwa lata po odkryciu osuwiska, które przed rozpoczęciem prac trzeba było zabezpieczyć.