Wylotówka z Warszawy w stronę morza ma być gotowa w 2025 r. Koszt budowy raptem 13 km S7 to prawie 2 mld zł

Odcinek drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy do Kiełpina ma zostać ukończony za sześć lat i kosztować blisko 2 mld zł. W komunikacie GDDKiA widać prawdopodobne wyjaśnienie wysokich kosztów - na niespełna 13-kilometrowym fragmencie powstaną dwa tunele.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę za 4 mln zł na przygotowanie koncepcji programowej, czyli wstępnego projektu technicznego budowy trasy S7 na odcinku Warszawa - Kiełpin. Wykonawcą jest firma Value Engineering, która ma rok na to zadanie.

GDDKiA szykuje się do budowy S7 Warszawa - Kiełpin

Przy okazji GDDKiA opisała, jak będzie wyglądać ta inwestycja. Chodzi o fragment S7 na północ od Warszawy, wylotówkę ze stolicy w kierunku Gdańska, czyli dokładnie połączenie między Trasą Armii Krajowej a Kiełpinem. Odcinek ten będzie miał po trzy pasy w każdym kierunku, a miejscami nawet cztery. Jak wyjaśnia szczegółowo Generalna Dyrekcja, od Kiełpina droga będzie przebiegać po śladzie obecnie istniejącej ulicy Kolejowej (przez Dziekanów Leśny), potem znajdzie się na nasypie, dalej będzie biec obrzeżami Kampinoskiego Parku Narodowego. Na terenie warszawskich dzielnic Bielany i Wola znajdą się dwa tunele o długości około kilometra każdy.

Planowany odcinek trasy S7 Kiełpin - WarszawaPlanowany odcinek trasy S7 Kiełpin - Warszawa źródło: GDDKiA

Inwestycja za prawie 2 mld zł

Prawdopodobnie to właśnie te tunele sprawiają, że koszt inwestycji (fragmentu liczącego 12,9 km) to aż miliard 900 milionów złotych. Ta cena zawiera koszty dokumentacji, wykupu gruntów i budowy. Jarosław Wąsowski z GDDKiA podczas podpisywania umowy przekazał, że będzie to odcinek wymagający dla projektantów i wykonawców. Poza dwoma tunelami powstać ma pięć węzłów, wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy. W IV kwartale przyszłego roku GDDKiA planuje ogłosić przetarg na budowę (w systemie "Projektuj i buduj"), w III kwartale 2021 roku z wybranym wykonawcą ma być podpisana umowa, a budowa odcinka ma trwać w latach 2022-2025.

GDDKiA przy okazji przypomniała, że można już jechać 200-kilometrowym odcinkiem S7 od węzła Gdańsk Południe do węzła Napierki na granicy z województwem mazowieckim. W realizacji (albo oczekiwaniu na pozwolenie na budowę) są cztery odcinki od Napierek do Płońska. Z kolei na trzy odcinki od Płońska do Czosnowa ogłoszono przetargi, jesienią tego roku ma nastąpić otwarcie kopert.

Droga ekspresowa S7 będzie najdłuższą w Polsce drogą szybkiego ruchu. Połączy Rabkę-Zdrój z Gdańskiem, a planowana długość to około 700 kilometrów.

>>>Rząd planuje ambitną, ogromną inwestycję infrastrukturalną - budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Co z mieszkańcami terenów, na których powstać ma lotnisko? Zapytaliśmy ministra Mikołaja Wilda o rekompensaty:

Zobacz wideo