Po upadku biura podróży Neckermann Polska mazowiecki Urząd Marszałkowski koordynuje powroty do kraju (bądź przedłużenie pobytu) około 3,6 tys. klientów biura, którzy przebywają na zagranicznych wycieczkach.
To w tej sytuacji priorytet. W "Studiu Biznes" Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora departamentu kultury, promocji i turystyki mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego, apelowała wręcz, aby klienci, którzy dopiero mieli wylecieć na wczasy z Neckermann Polska, wstrzymali się z kontaktem z gwarantem ubezpieczeniowym biura (towarzystwem Allianz Partners) oraz z Urzędem Marszałkowskim - dając szansę w pierwszej kolejności na "obsłużenie" turystów przebywających aktualnie za granicą.
Nie zabraknie środków na wsparcie klientów Neckermann Polska za granicą oraz na zwroty dla tych osób, które na wykupione wczasy wyjechać nie zdążyły. Powinny wystarczyć dwie gwarancje ubezpieczeniowe, które miało biuro podróży (łącznie na 55 mln zł), ale gdyby tak się nie stało, jest jeszcze drugi filar, czyli Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Touroperatorzy od każdej sprzedanej wycieczki odprowadzają składki na TFG właśnie po to, żeby wszyscy klienci odzyskali całość pieniędzy w razie niewypłacalności biura.
Czytaj więcej: Klienci Neckermann mogą występować o zwrot 100 proc. kosztów wakacji. Zapłaci ubezpieczyciel
Podróżni, którzy zapłacili już za wyjazd całą kwotę albo zaliczkę, mogą ubiegać się o zwrot pieniędzy od Allianz Partners. Ubezpieczyciel wypłaca środki w porozumieniu z mazowieckim Urzędem Marszałkowskim.
W celu odzyskania pieniędzy klienci Neckermann Polska powinni złożyć zgłoszenie, które powinno zawierać dane kontaktowe, kopię umowy o udział w imprezie, kopie dowodów wpłat czy innych kosztów, oświadczenie stwierdzające niewykonanie umowy przez biuro podróży oraz numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zwrot. Oczywiście konieczne jest też określenie wysokości roszczenia.
Na pieniądze w najgorszym razie trzeba będzie poczekać do dwóch miesięcy. Ubezpieczyciel ma bowiem po 30 dni na rozpatrzenie zgłoszenia i wypłatę roszczenia.
Dodatkowe informacje można oczywiście zdobyć na infolinii Allianz lub drogą mailową.
Alternatywnym rozwiązaniem dostępnym dla osób, które wykupiły wczasy z Neckermann Polska poprzez pośrednika, firmę Wakacje.pl, jest skorzystanie z "Promesy Pewne Wakacje". W takiej sytuacji klient - zamiast ubiegać się o zwrot pieniędzy od ubezpieczyciela - może wybrać inną wycieczkę z oferty Wakacje.pl. Wówczas to platforma przejmie roszczenie w sprawie zwrotu pieniędzy po upadku biura podróży.
Z odzyskaniem pieniędzy za anulowane wczasy raczej nie powinno być problemów, ale w razie czego warto pamiętać, że osoby, które za rezerwację zapłaciły kartą płatniczą, mają możliwość skorzystania z usługi chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Po złożeniu w banku (wydawcy karty) takiego zgłoszenia reklamacyjnego, to on zwraca pieniądze.
Warto jednak pamiętać, że domyślnie banki stosują zasadę, że najpierw klient musi nie otrzymać środków - w ogóle albo pełnej kwoty roszczenia - w ramach zgłoszenia do Urzędu Marszałkowskiego czy gwaranta ubezpieczeniowego. Zatem chargeback jest dopiero drugą możliwością, gdy ta pierwsza się nie powiedzie. Choć oczywiście można spróbować już teraz uruchomić procedurę chargeback - a nuż się uda.