Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - tzw. ZRID - to decyzja formalna, która pozwala na podjęcie dalszych procedur w kierunku realizacji projektu. Tak jak w przypadku każdej innej drogowej inwestycji, stanowi zielone światło i początek długiej, wieloetapowej procedury. Teraz projekt tunelu w Świnoujściu może wejść w etap prac budowlanych.
Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych
- podała GDDKiA.
Dla inwestycji przewidzianej w trybie "Projektuj i buduj" podpisano we wrześniu 2018 r. umowę o wartości 793 mln zł. Wykonawcą projektu zostało konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Głównym inwestorem tunelu jest finansujące projekt miasto Świnoujście przy wsparciu środków UE o wartości dofinansowania 775,6 mln zł. Tunel do użytku ma być oddany we wrześniu 2022 r.
Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km, z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Inwestycja będzie się rozpoczynała po stronie wyspy Wolin od rejonu terminala promów morskich - rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków, gdzie pojazdy wjadą na ulicę Karsiborską
- zapowiada GDDKiA.
Plan orientacyjny tunelu w Świnoujściu GDDKiA
Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA oraz resortu infrastruktury, drążenie tunelu ma wykonać maszyna o długości 100 m, z tarczą o średnicy 13,5 m. Podczas drążenia maszyna ma pozostawiać za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykatów. Praca maszyny drążącej rozpocznie się na wyspie Uznam - przewiduje się, że w sierpniu 2021 r. maszyna zakończy drążenie tunelu na wyspie Wolin. Według resortu plac budowy ma być przekazany w ciągu najbliższego tygodnia.
W pierwszym etapie rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji. Ruszą również wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Z początkiem 2020 r. ruszą zasadnicze roboty związane z wykonywaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel będzie składał się z trzech części: wykonanej w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o długości 295 m oraz zasadniczej części drążonej o długości 1,48 km
- podało Ministerstwo Infrastruktury.