Lidl przeceni wszystkie produkty z krótkim terminem. "Kupuję, nie marnuję" w każdym sklepie

Lidl w lutym tego roku rozpoczął testy akcji "Kupuję, nie marnuję" w ramach której w 200 sklepach sieci klienci mogli kupić przecenione produkty z krótkim terminem. Najwyraźniej pomysł przyjął się, bo niemiecki dyskont postanowił kontynuować ją, wprowadzając promocję we wszystkich swoich sklepach w Polsce.
Zobacz wideo

Promocja Lidla "Kupuję, nie marnuję" pozwalała kupić produkty z krótkim terminem za połowę ceny. Pilotażowy program zainicjowany w lutym obejmował ok. 200 sklepów. Teraz sieć chce nią objąć wszystkie swoje sklepy w Polsce, a jest to ok. 690 placówek.

Jak donosi branżowy serwis Wiadomości Handlowe, Lidl zapowiada, że o 50 proc. przecenione będą: świeże mięso i ryby, produkty z chłodni oraz część suchych artykułów, np. pakowane pieczywo czy ciasta - wszystkie o krótkim terminie przydatności. Produkty mają być wyeksponowane w sklepach Lidl w wyznaczonych strefach, aby łatwiej znalazły swojego nabywcę.

Jako główny powód ostatecznego wdrożenia akcji promocyjnej w swoich sklepach Lidl podaje chęć minimalizowania marnotrawienia żywności oraz względy ekologiczne związane choćby z transportem.

"Kupuję, nie marnuję" to projekt, który cały czas rozwijamy. Zależy nam na możliwie największej optymalizacji łańcucha dostaw i minimalizowaniu marnowania żywności - to problem globalny, z którym każdy powinien się zmierzyć i starać się mu przeciwdziałać. Lidl Polska, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu, minimalizuje wpływ uczestników i procesów w ramach łańcucha dostaw na środowisko naturalne. Jednak pełna optymalizacja łańcucha dostaw jest bardzo trudna i dynamiczna

- powiedziała cytowana przez serwis Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.

Carrefour idzie dalej niż Lidl - testuje sprzedaż żywności po terminie

Jak podał francuski magazyn "Linéaires", sieć Carrefour postanowiła przetestować sprzedaż produktów nie tyle z krótkim terminem przydatności do spożycia, co takich, które już go przekroczyły. Dość śmiały pomysł sieć postanowiła zweryfikować w sklepach we Francji. W łącznie 14 placówkach francuska sieć handlowa sprzedaje produkty, które przekroczyły tzw. datę minimalnej trwałości.

Produkty nie są więc popsute, ale ich jakość może być niższa w stosunku do świeższego towaru. Produkty są objęte obniżką, a dodatkowo są dostępne aplikacji Too Good To Go, która w Polsce działa od niedawna, a we Francji jest bardzo popularna.

Marnowanie żywności to problem globalny

Według statystyk Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa rocznie wyrzucana jest niemal jedna trzecia wyprodukowanej żywności. To ok. 1,3 mld ton rocznie, które wystarczyłoby do wykarmienia 2 mld ludzi. Jednocześnie ok. 800 mln ludzi na świecie głoduje. To problem w skali globalnej. Tylko w naszym kraju, według szacunków Greenpeace Polska, co roku marnuje się ok. 9 mln ton żywności. Pod tym względem nasz kraj zajmuje 5. miejsce w Unii Europejskiej.