Ponad połowa Polaków nie wie, że przez inflację ich pieniądze są mniej warte. Wiedza finansowa najsłabsza od trzech lat

Ponad połowa Polaków nie zdaje sobie sprawy, że przez inflację pieniądze tracą na wartości. Co drugi badany przyznaje się do bezradności w kwestiach związanymi z podatkami, wychodzeniem z długów, ubezpieczeniami, korzystaniem z kredytów i pożyczek czy inwestowaniem pieniędzy. Najwięcej Polacy wiedzą o zarządzaniu domowym budżetem i ochronie danych osobowych, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy Kapitalni.org należącej do Wonga Polska. 

Mimo że blisko dwie trzecie Polaków uważa, że wiedza finansowa jest potrzebna, nie widać, aby jej poziom rósł. Wyniki testu wiedzy finansowej przeprowadzonego dla platformy Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners na próbie 1 001 osób są obecnie najsłabsze na przestrzeni trzech ostatnich lat. 

W porównaniu do badań z 2018 roku ocena własnej wiedzy okazała się niższa i wróciła do poziomu z 2017 roku. Egzamin z wiedzy finansowej Polacy zdają od trzech lat dostatecznie. W tym roku uzyskali średnio 13,33 poprawnych odpowiedzi na 27 pytań

- powiedziała Agnieszka Szczepanik, dyrektorka ds. edukacji w Wonga Polska, która odpowiada za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org. W 2018 r. średnia poprawnych odpowiedzi wyniosła 14,57 (na te same 27 pytań). W tym roku nikt nie odpowiedział poprawnie na wszystkie pytania.

Inflacja problemem - i nie tylko

W tegorocznym teście mniej osób poprawnie odpowiedziało na pytania związane z pożyczaniem i wychodzeniem z długów. Ponad 50 proc. biorących udział w badaniu nie potrafi znaleźć najkorzystniejszej oferty pożyczki, a 61 proc. nie wie, co to jest okres bezodsetkowy. Niestety nie znamy także swoich praw - aż 55 proc. z nas nie zdaje sobie sprawy, że w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku kredytowego mamy prawo dowiedzieć się, jaka była tego przyczyna

- czytamy w komunikacie. 

Ponad połowa Polaków nie rozumie także, że ze względu na inflację wartość pieniądza na nieoprocentowanym koncie spada. 62 proc. Polaków nie wie, że przy planowaniu budżetu domowego najlepiej jest rozpisać go na jeden rok, by móc w nim zawrzeć wydatki, które wymagają większego planowania takie jak wakacje czy zakup prezentów pod choinkę. 

.. źródło: Kapitalni.org

.. źródło: Kapitalni.org

.. źródło: Kapitalni.org

Z odpowiedzi Polaków wynika, że praktycznie podchodzą do wiedzy finansowej. Najważniejsze jest dla nich zarządzanie domowym budżetem, czyli sprawa, który dotyka bezpośrednio każdego z nas. Można wyciągnąć z badań wniosek, że ogólna wiedza ekonomiczna, która nie jest przydatna na co dzień, jest spychana przez rodaków na drugi plan w hierarchii ważności. Zapotrzebowanie na wiedzę na temat funkcjonowania systemu emerytalnego i wychodzenia z długów zanotowały wyraźny spadek

- konkluduje Agnieszka Szczepanik z Wongi.

Więcej o: