Jak zarabiają youtuberzy? Marketing influencerów na świecie za chwilę będzie wart nawet 10 mld dol.

Czy youtuberzy muszą prezentować marki w swoich filmach? Jeżeli z produkcji kanału chcą uczynić swoje źródło utrzymania, to raczej tak. Przyjrzyjmy się jak internetowi twórcy zarabiają pieniądze i dlaczego marketerzy chcą z nimi współpracować.

Agencje zajmujące się reklamą na YouTube i w mediach społecznościowych szacują, że w Polsce samych youtuberów jest 15 tysięcy, nie licząc instagramerów, tik-tokerów czy blogerów. Mówimy o twórcach regularnie przygotowujących treści. Mogą być społecznościowymi supergwiazdami z ponad milionem obserwujących, czy mikroinfluencerami lub nano-influencerami, oddziaływującymi na niewielkie, ale ważne z punktu widzenia reklamodawców grono osób.

Po pierwsze AdSense

Dla wielu internetowych twórców działalność w sieci to normalna, pełnoetatowa praca. Na czym zarabiają? Dochód po pierwsze przynoszą im reklamy systemu Google AdSense na YouTube, automatycznie wyświetlane przed czy w trakcie materiałów wideo. Warunkiem jest regularna publikacja treści. Każdy, kto ma własny kanał, może przyłączyć się do tego automatycznego systemu wyświetlania reklam.

Stawki są jednak niewielkie i dużo zarabiają na nich tylko nieliczni, ci, których filmy są bardzo popularne. W Polsce marketerzy płacą od 5 do 30 groszy za tysiąc wyświetleń reklamy. 45 proc. tej kwoty pozostaje w Google, 55 proc. trafia do twórcy. Można więc szacować, że średnio polski youtuber otrzymuje z Google AdSense 2 tys. zł miesięcznie, podczas gdy amerykański za to samo dostaje w przeliczeniu 10 tys. zł. Różnica wynika z innych stawek płaconych za reklamy AdSense na obu rynkach. Jeżeli do tego dodamy fakt, że w USA wiele kanałów YouTube ma wielokrotnie większą widownię niż w Polsce, to wpływy z reklam amerykańskich youtuberów są całkiem pokaźne. Niektórzy z nich mogą się z tego utrzymywać, nie wchodząc w żadną bliższą współpracę z brandami.

Jednak i w Polsce są tacy, którzy zarabiają sporo na Google AdSense i ta grupa rośnie. W 2015 r. było w naszym kraju sześciu youtuberów z milionem subskrypcji, rok temu już 100 takich osób. Szacunki agencji mediowych mówią, że w 2018 r. marketerzy wydali na spoty na YouTube ok. 400 mln zł, z których 250 mln zł trafiło do youtuberów.

Bez unboxingu nie da rady

Wielu twórców nie poprzestaje więc na zarobkowaniu przy pomocy Google AdSense, ale decyduje się na bezpośrednią współpracę z markami. Bycie twarzą marki, obecność na eventach, przynoszą konkretne pieniądze. Marki i firmy pojawiają się więc w filmach na kanałach polskich youtuberów, na Instagramie i Facebooku. To właśnie obecność marek w treściach tworzonych przez samych youtuberów czy instagramerów nazywa się influencer marketingiem. 

Najwięksi gracze, jak Coca-Cola, L’Oreal czy H&M, przeznaczają na działania influencer marketingu budżety liczone w milionach złotych, mniejsi marketerzy kwoty na razie symboliczne, rzędu kilkudziesięciu, stu tysięcy złotych, ale z roku na rok to się zmienia. - Budżety powiększają się, a planowanie działań influencer marketingowych staje się naturalnym elementem działań komunikacyjnych marek, rozwijanym równolegle do strategii mediowej - przekonuje Marta Łysiak, dyrektor w agencji Labcon, działającej w ramach Group One. Podkreśla także, że marketerzy starannie wybierają influencerów do współpracy z markami, kierując się różnymi kryteriami, nie tylko popularnością, oferowanym zasięgiem i liczbą subskrybentów, ale także współpracą z konkurencją, jakością interakcji z fanami oraz tym, czy wyznają podobne wartości do marki, którą reprezentują.

Według firmy Hopperhq najlepiej zarabiającą twórczynią internetową na świecie jest Kylie Jenner z klanu Kardashian. Za wpis na Instagramie żąda 1,27 mln dolarów Do czołówki należy także Ariana Grande - 996 tys. dolarów i Cristiano Ronaldo - 975 tys. dolarów, Beyonce Knowles - 700 tys. dolarów i Kim Kardashian - 720 tys. dol.

Z kolei badanie firmy Klear pokazuje, że najbardziej dochodową kategorię stanowią podróże - 5,5 tys. dolarów za post reklamowy. Na kolejnych miejscach są moda - 549 dolarów, technologie - 490 dolarów za post i żywność - 472 dolarów.

Najwięcej za posta otrzymują influencerzy w USA - 475 dolarów, Brytyjczycy - 470 dolarów, Kanadyjczycy - 447 dolarów, Niemcy - 386 dolarów i Włosi - 315 dolarów. Najmniejsi twórcy za post na FB i film na YouTube mogą liczyć na zarobki od 31 do 315 dolarów za publikację. Na Instagramie pojedyncze Stories to koszt 43 dolarów, post 100 dolarów, a wideo 114 dolarów. Celebryci za post na Facebooku otrzymują 2,4 tys. dolarów, za reklamowe stories - 721 dolarów.

W Polsce stawki są niższe. I tylko najwięksi celebryci mogą liczyć na stawki przekraczające 10 tys. zł za post. Osoby prowadzące konta śledzone przez 50 tys. osób mogą zarabiać 2-3 tys. zł za wpis.

Sklep, pianka i wydawnictwo youtubera

Kolejnym pomysłem na biznes, jaki internetowi celebryci wprowadzają w życie, są ich własne marki, sklepy czy wydawnictwa. Vlogerka Agnieszka Grzelak, której dwa kanały: lifestylowy i makijażowy śledzi milion osób, stworzyła własną linię kosmetyków piankowych Pibuya. Blogerka i gwiazda telewizyjnego show - Aleksandra Żuraw, właścicielka marki soczewek, uruchomiła własną markę odzieżową La Grou. Popularny w sieci Cyber Marian uruchomił grę mobilną - CyberJunk, w której głównym bohaterem jest jego cyfrowy sobowtór. Aplikacja okazała się na tyle atrakcyjna, że w ciągu dwóch dni uplasowała się na trzecim miejscu w rankingu "Najlepsze gry” Google Play. Wśród twórców rozwija się również self-publishing. Youtuber, bloger oraz twórca programu "Podróże z historią" emitowanego w TVP Radek Kotarski, uruchomił własne wydawnictwo Altenberg i osiągnął 7 mln zł przychodu w 4 miesiące, wprowadzając na rynek trzy książki, sprzedane w nakładzie ponad 115 tys. egzemplarzy. Dodajmy, że do tego zbierając pokaźną kwotę na fundację Pajacyk.

Co dalej?

Działalność youtuberów i internetowych influencerów coraz bardziej się profesjonalizuje. Przez ostatnie lata powstały liczne firmy, które pozwalają docierać reklamodawcom do influencerów. Mamy w Polsce kilka sieci partnerskich tzw. MCN-ów (multi channel network) zrzeszających czołowych twórców wideo w internecie i będących pośrednikami między nimi a reklamodawcami. Sieć MCN udziela twórcom pomocy prawnej, finansowej, a także technologicznej przy produkcji kontentu. Dzisiaj największą taką siecią partnerską, należącą do holdingu mediowego MediaCap, jest LTTM. Szacuje swoje przychody na 70 mln zł, obsługuje łącznie 835 kanałów YouTube, które miesięcznie notują miliard wyświetleń.

Analitycy amerykańskiej agencji Mediakix, wyspecjalizowanej w influencer marketingu, przewidują, że do 2020 r. marketing influencerów na świecie będzie wart od 5 do 10 mld dol. Rozwijać się będą nowe formaty na YouTube i coraz większy nacisk kładziony będzie na kontent premium. Na YT będą zarabiali twórcy dłuższych form, angażujących widza, którzy przyciągną osoby starsze niż obecnie, ale także lepiej uposażone.

Ranking polskich influencerów

Oto najbardziej wpływowi instagramerzy, youtuberzy, blogerzy oraz osoby publiczne w Polsce. Ranking utworzony został na podstawie liczby obserwujących, polubień, udostępnień i komentarzy, średniej liczby interakcji z pojedynczym wpisem oraz liczby odwiedzin. Źródło: See Bloggers oraz Influ Tool.

Ranking blogerów:                 

  1. Maffashion                     
  2. Jemerced                         
  3. Kwestia Smaku                
  4. Paula Jagodzińska
  5. Jadłonomia           

Ranking instagramerów:

  1. Littlemooonster96
  2. Ola Nowak
  3. Joanna Kuchta
  4. Veronica Bielik
  5. Suchar Codzienny

Ranking youtuberów:

  1. Friz
  2. Stuu Burton
  3. Sylwia Lipka
  4. Blowek
  5. JDabrowsky

Ranking osób publicznych:

  1. Anna Lewandowska
  2. Robert Lewandowska
  3. Ewa Chodakowska
  4. Wojciech Szczęsny
  5. Joanna Krupa
  6. Honorata Skarbek
  7. Magda Gessler
  8. Lukas Podolski
  9. Adam Zdrójkowski
  10. Sylwia Przybysz

Więcej informacji na temat marketingu, mediów i reklamy można znaleźć na portalu internetowym magazynu "Media Marketing Polska", mmponline.pl.

Więcej o: