"Cosmopolitan", "Playboy", "CKM" czy "Joy" znikają z Polski. W grudniu ostatnie numery

Spółka Marquard Media Polska, wydawca takich magazynów jak "Playboy", "CKM", "Cosmopolitan", "Joy", "Esquire" czy "Harper's Bazaar", wycofuje się z polskiego rynku. Grudniowe numery tytułów będą ostatnimi. Wydawnictwo planuje zwolnić 70 proc. załogi.
Zobacz wideo
Polski rynek magazynów drukowanych staje się coraz bardziej konkurencyjny, jest coraz mniej pieniędzy na reklamę w prasie i ceny idą w dół. Wydawanie prasy papierowej ma sens w dużych firmach

- komentuje decyzję o zamknięciu całego biznesu wydawniczego w Polsce w rozmowie z "Business Insider Polska" Bijan Khezri, CEO oraz współwłaściciel Marquard Media Group. Cytowany przez "Wirtualne Media" mówi także o niewielkiej skali działalności i dużej zależności od zagranicznych licencji. To ostatnie bywa przeszkodą w niektórych inicjatywach marketingowych, bo np. nie można wydawać książek z logo "Playboy".  

Koniec "Cosmopolitan" czy "Playboya"

W grudniu ukażą się ostatnie numery takich magazynów jak "Playboy", "CKM", "Cosmopolitan", "Joy", "Esquire" czy "Harper’s Bazaar". Od 2020 r. te tytuły nie będą już wydawane. Spółka rezygnuje także z prowadzenia stron internetowych magazynów, za wyjątkiem witryny CKM. Rozwijane mają być za to inne serwisy spółki.

Dane wskazują, że sprzedaż tytułów wydawanych przez Marquard Media Group mocno spadała. Przykładowo, w 2017 r. średnia sprzedaż "Cosmopolitan" spadła z ok. 50 tys. do ok. 35 tys., "Playboya" z 37,4 tys. do ok. 25 tys., a "Joy" z 47 tys. do ok. 32,5 tys. (dane za Związkiem Kontroli Dystrybucji Prasy). Dane za 2019 r. były jeszcze słabsze.

70 proc. załogi straci pracę

W związku z decyzją zarządu Marquard Media Polska, pracę w ramach zwolnień grupowych ma stracić ok. 70 proc. z ponad 100-osobowej załogi. - Zatrudnimy natomiast więcej ludzi do pracy nad biznesem cyfrowym. Już teraz pracuje w ramach Grupy Marquard Media 30 deweloperów IT - mówi Khezri w "BI Polska". 

Spółka Marquard Media Polska planuje teraz skupić się rozwoju usług cyfrowych, tj. aplikacji zakupowej ShoppieGo (polega na zbieraniu kuponów rabatowych u partnerów akcji) oraz nakładce Act2Access. Ta nakładka to produkt dla właścicieli serwisów internetowych umożliwiający im zarządzanie przychodami.